Publikation:

New Work and Digital Competencies with Aging Workforces

Lade...
Vorschaubild

Dateien

Hampel_2-1fu2uj3rnqona4.pdf
Hampel_2-1fu2uj3rnqona4.pdfGröße: 1.86 MBDownloads: 92

Datum

2024

Autor:innen

Herausgeber:innen

Kontakt

ISSN der Zeitschrift

Electronic ISSN

ISBN

Bibliografische Daten

Verlag

Schriftenreihe

Auflagebezeichnung

DOI (zitierfähiger Link)
ArXiv-ID

Internationale Patentnummer

Angaben zur Forschungsförderung

Projekt

Open Access-Veröffentlichung
Open Access Green
Core Facility der Universität Konstanz

Gesperrt bis

Titel in einer weiteren Sprache

Publikationstyp
Dissertation
Publikationsstatus
Published

Erschienen in

Zusammenfassung

The profound forces of digitalization, automation, and workplace flexibilization, often associated with the concept of New Work, are constantly reshaping organizations. As industries evolve, these trends require white- and blue-collar employees to adapt to new work environments and acquire additional competencies. At the same time, demographic change is transforming the workforce, with older workforces becoming more prominent due to increased life expectancy and declining birth rates. Therefore, this dissertation examines how aging white-collar and blue-collar employees react to the distinct challenges posed by these trends, and how organizations can support their successful adaptation to a changing world of work. Study 1 investigates how digital fluency is distributed across different age groups in white-collar workers, using data from 1,007 employees with office jobs from a German industrial company. While the findings confirm a general age-related digital divide, negative age stereotypes and supervisor support moderate the age-digital fluency relationship. Study 2 examines the impact of remote work decision-making authority levels on employee well-being and performance. Based on data from 639 white-collar employees, this study finds that managerial control over remote work arrangements is associated with higher levels of employee exhaustion and loneliness, regardless of age. Study 3 investigates how blue-collar employees’ readiness for digital change is influenced by their age, using data from 1,165 employees working at production sites of a German automotive supplier. While age is generally related to less readiness for change, technological insecurity moderates this effect. Finally, Study 4 examines intergenerational knowledge transfer among 868 blue-collar employees and finds that older employees are less engaged in both general and digital knowledge sharing and receiving, while employees’ subjective age moderates these effects. Overall, the findings of this dissertation offer critical insights into how aging employees in different occupational roles cope with the challenges of New Work, and how organizations can provide support.

Zusammenfassung in einer weiteren Sprache

Die voranschreitende Digitalisierung, Automatisierung und Flexibilisierung der Arbeitswelt, welche oft durch „New Work“ zusammengefasst werden, prägen die Arbeitswelt grundlegend. Sowohl von Büromitarbeitenden als auch Beschäftigten in der Produktion wird erwartet, dass sie sich auf die vielfältigen Folgen dieser Trends einstellen und zusätzliche Kompetenzen erlernen. Gleichzeitig führt der demographische Wandel aufgrund steigender Lebenserwartung und sinkenden Geburtenraten zu einem Anstieg an älteren Beschäftigten. Die vorliegende Dissertation erarbeitet anhand vier empirischer Studien, wie Berufsgruppen verschiedenen Alters auf die wachsenden Herausforderungen reagieren und Organisationen durch Einflussmaßnahmen Unterstützung anbieten können. Studie 1 untersucht anhand von 1.007 Büromitarbeitenden, inwiefern sich jüngere und ältere Beschäftigte in ihrer digitalen Gewandtheit unterscheiden. Während die Ergebnisse eine generelle digitale Kluft bestätigen, wird diese von negativen Altersstereotypen und der Unterstützung durch Vorgesetzte beeinflusst. Studie 2 beleuchtet die Auswirkungen verschiedener Entscheidungsbefugnisse von Homeoffice auf das Wohlbefinden und die Produktivität von Büromitarbeitenden. Auswertungen von 639 Befragten zeigen, dass Mitarbeitende unabhängig ihres Alters erhöhte Erschöpfung und Einsamkeit aufweisen, wenn ihr Vorgesetzter die hauptsächliche Anzahl an Homeoffice bestimmt. Studie 3 untersucht anhand von 1.165 Produktionsmitarbeitenden, ob die Bereitschaft, sich für den digitalen Wandel im Unternehmen einzusetzen, mit steigendem Alter abnimmt. Während ältere Beschäftigte zwar generell weniger Veränderungsbereitschaft aufweisen, wird dies zusätzlich von technologischer Unsicherheit beeinflusst. Studie 4 beschäftigt sich mit intergenerationalem Wissenstransfer und stellt anhand der Auswertungen von 868 Produktionsmitarbeitenden fest, dass ältere Beschäftigte sowohl weniger generelles als auch digitales Wissen teilen und empfangen, während das subjektive Alter dies verstärken oder auch abschwächen kann. Insgesamt liefern die Ergebnisse dieser Dissertation wichtige Erkenntnisse, wie ältere Beschäftigte verschiedener Berufsgruppen mit den Herausforderungen der veränderten Arbeitswelten umgehen und worauf es ankommt, dass sie auch in Zukunft bereit sein werden, Wandel mitzugehen und zu gestalten.

Fachgebiet (DDC)
320 Politik

Schlagwörter

Konferenz

Rezension
undefined / . - undefined, undefined

Forschungsvorhaben

Organisationseinheiten

Zeitschriftenheft

Zugehörige Datensätze in KOPS

Zitieren

ISO 690HAMPEL, Kilian, 2024. New Work and Digital Competencies with Aging Workforces [Dissertation]. Konstanz: Universität Konstanz
BibTex
@phdthesis{Hampel2024Digit-71889,
  title={New Work and Digital Competencies with Aging Workforces},
  year={2024},
  author={Hampel, Kilian},
  address={Konstanz},
  school={Universität Konstanz}
}
RDF
<rdf:RDF
    xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/"
    xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
    xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
    xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/"
    xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#"
    xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/"
    xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#"
    xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > 
  <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/71889">
    <dc:rights>terms-of-use</dc:rights>
    <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/>
    <dcterms:title>New Work and Digital Competencies with Aging Workforces</dcterms:title>
    <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2025-01-15T09:37:33Z</dc:date>
    <dc:creator>Hampel, Kilian</dc:creator>
    <dcterms:issued>2024</dcterms:issued>
    <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/42"/>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/71889/4/Hampel_2-1fu2uj3rnqona4.pdf"/>
    <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2025-01-15T09:37:33Z</dcterms:available>
    <dcterms:abstract>The profound forces of digitalization, automation, and workplace flexibilization, often associated with the concept of New Work, are constantly reshaping organizations. As industries evolve, these trends require white- and blue-collar employees to adapt to new work environments and acquire additional competencies. At the same time, demographic change is transforming the workforce, with older workforces becoming more prominent due to increased life expectancy and declining birth rates. Therefore, this dissertation examines how aging white-collar and blue-collar employees react to the distinct challenges posed by these trends, and how organizations can support their successful adaptation to a changing world of work. Study 1 investigates how digital fluency is distributed across different age groups in white-collar workers, using data from 1,007 employees with office jobs from a German industrial company. While the findings confirm a general age-related digital divide, negative age stereotypes and supervisor support moderate the age-digital fluency relationship. Study 2 examines the impact of remote work decision-making authority levels on employee well-being
and performance. Based on data from 639 white-collar employees, this study finds that managerial control over remote work arrangements is associated with higher levels of employee
exhaustion and loneliness, regardless of age. Study 3 investigates how blue-collar employees’ readiness for digital change is influenced by their age, using data from 1,165 employees
working at production sites of a German automotive supplier. While age is generally related to less readiness for change, technological insecurity moderates this effect. Finally, Study 4
examines intergenerational knowledge transfer among 868 blue-collar employees and finds that older employees are less engaged in both general and digital knowledge sharing and receiving,
while employees’ subjective age moderates these effects. Overall, the findings of this dissertation offer critical insights into how aging employees in different occupational roles cope with the challenges of New Work, and how organizations can provide support.</dcterms:abstract>
    <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/42"/>
    <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/>
    <dc:language>eng</dc:language>
    <dc:contributor>Hampel, Kilian</dc:contributor>
    <bibo:uri rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/71889"/>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/71889/4/Hampel_2-1fu2uj3rnqona4.pdf"/>
    <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/>
  </rdf:Description>
</rdf:RDF>

Interner Vermerk

xmlui.Submission.submit.DescribeStep.inputForms.label.kops_note_fromSubmitter

Kontakt
URL der Originalveröffentl.

Prüfdatum der URL

Prüfungsdatum der Dissertation

December 13, 2024
Hochschulschriftenvermerk
Konstanz, Univ., Diss., 2024
Finanzierungsart

Kommentar zur Publikation

Allianzlizenz
Corresponding Authors der Uni Konstanz vorhanden
Internationale Co-Autor:innen
Universitätsbibliographie
Ja
Begutachtet
Diese Publikation teilen