Publikation: The impact of political news on German students' assessments of the Israeli-Palestinien conflict
Dateien
Datum
Autor:innen
Herausgeber:innen
ISSN der Zeitschrift
Electronic ISSN
ISBN
Bibliografische Daten
Verlag
Schriftenreihe
Auflagebezeichnung
URI (zitierfähiger Link)
Internationale Patentnummer
Link zur Lizenz
Angaben zur Forschungsförderung
Projekt
Open Access-Veröffentlichung
Sammlungen
Core Facility der Universität Konstanz
Titel in einer weiteren Sprache
Publikationstyp
Publikationsstatus
Erschienen in
Zusammenfassung
Employing the design of a prior experiment by Peleg & Alimi (2005), the present study examines how differently framed texts about the Knessets approval of the Israeli-Palestinian 'Road Map' influence German students' assesments of the Israeli-Palestinian conflict. The results of the study confirmed our theoretical hypothesis that information presented in political news reports influences more than just recipients' assessments of the specifically mentioned issues. In addition, it also affects their assessments of issues related only via the structures of the mental models into which they integrate information. Moreover, the influence of political news is not uniform, but eather varies with differences in the mental models recipients have previously formed. These a priori mental models, therefor, can be more powerful predictors of media effects than variables such as recipients' political orientations, their personal views or the relevance they attribute to a conflict.
Zusammenfassung in einer weiteren Sprache
Unter Anwendung des experimentellen Designs einer Studie von Peleg & Alimi (2005) wird untersucht, wie unterschiedlich geframte Berichte über die Zustimmung der Knesset zur israelisch-palästinensischen "Road Map" die Beurteilung des Nahostkonfliktes seitens deutscher Studenten beeinflussen. Die Ergebnisse der Studie bestätigen unsere theoretische Annahme, wonach der Effekt von Informationen, die in politischen Nachrichten präsentiert werden, über die Einschätzung der explizit angesprochenen Themen hinausreicht und auch die Einschätzung anderer Themen berührt, die über die Struktur der mentalen Modelle damit verbunden sind, in welche die Rezipienten die Information integrieren. Entsprechuend ist der Einfluss politischer Nachrichten auch nicht einheitlich, sondern er hängt von den mentalen Modellen ab, welche die Rezipienten bereits zuvor entwickelt haben. Diese a priori Modelle können deshalb stärkere Prädikatoren für Medieneffekte darstellen als Variablen wie die politische Orientierung der Rezipienten, ihre persönlichen Ansichten oder die Relevanz, welche sie dem Konflikt zuschreiben.
Fachgebiet (DDC)
Schlagwörter
Konferenz
Rezension
Zitieren
ISO 690
KEMPF, Wilhelm, 2008. The impact of political news on German students' assessments of the Israeli-Palestinien conflict. In: conflict & communication online. 2008, 7(2)BibTex
@article{Kempf2008impac-11316, year={2008}, title={The impact of political news on German students' assessments of the Israeli-Palestinien conflict}, number={2}, volume={7}, journal={conflict & communication online}, author={Kempf, Wilhelm} }
RDF
<rdf:RDF xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/" xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#" xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/" xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/11316"> <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:27:34Z</dc:date> <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/> <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/11316/1/Kempf_Impact_2008_KOPS12345.pdf"/> <dcterms:bibliographicCitation>First publ. in: conflict & communication online 7 (2008), 2</dcterms:bibliographicCitation> <dc:rights>terms-of-use</dc:rights> <dc:format>application/pdf</dc:format> <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/> <dc:language>deu</dc:language> <dc:creator>Kempf, Wilhelm</dc:creator> <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/43"/> <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/11316"/> <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/11316/1/Kempf_Impact_2008_KOPS12345.pdf"/> <dcterms:title>The impact of political news on German students' assessments of the Israeli-Palestinien conflict</dcterms:title> <dc:contributor>Kempf, Wilhelm</dc:contributor> <dcterms:issued>2008</dcterms:issued> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/43"/> <dcterms:abstract xml:lang="eng">Employing the design of a prior experiment by Peleg & Alimi (2005), the present study examines how differently framed texts about the Knessets approval of the Israeli-Palestinian 'Road Map' influence German students' assesments of the Israeli-Palestinian conflict. The results of the study confirmed our theoretical hypothesis that information presented in political news reports influences more than just recipients' assessments of the specifically mentioned issues. In addition, it also affects their assessments of issues related only via the structures of the mental models into which they integrate information. Moreover, the influence of political news is not uniform, but eather varies with differences in the mental models recipients have previously formed. These a priori mental models, therefor, can be more powerful predictors of media effects than variables such as recipients' political orientations, their personal views or the relevance they attribute to a conflict.</dcterms:abstract> <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:27:34Z</dcterms:available> </rdf:Description> </rdf:RDF>