Reception and Acceptance of Constructive Coverage by the Audience : design of an Experimental Study

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Datum
2004
Autor:innen
Annabring, Ute
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Working Paper/Technical Report
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Zusammenfassung

This paper presents the design of an experimental study that is part of the project Media as mediators of democratization, peace-building and reconciliation in post-war societies of the Peace Research Group at the University of Konstanz.
The study is intended to assess the extent to which it is possible to modify the cognitive framing of news text material (in the direction of constructive conflict-coverage) without being rejected by the recipient for reasons of cognitive dissonance in regard to social beliefs.
The results of the study are expected to show, on the one hand, whether text material developed according to previously worked-out strategies for de-escalation oriented reporting will arouse attention, and whether the reader will consequently develop the intended mental concept of the presented conflict. This aspect will be measured by giving test subjects prepared text material (original articles, escalation-oriented, de-escalation oriented and solution oriented), which they are asked to read and then reproduce. The written reproductions will be analyzed using a quantitative coding schedule.
We will also investigate whether and how constructed text material is received and evaluated with regard to entertainment value, news content, credibility and balance. These aspects will be measured using a questionnaire that the test subjects will be requested to answer after having read each text.
The texts are related to three different events in post-war Yugoslavia. Each event is presented on the four different levels, resulting in 12 different texts.
The sample will be representative for the typical readership of three prestigious German newspapers. Each subject will receive three different text versions with randomly assigned levels of escalation or de-escalation orientation.

Zusammenfassung in einer weiteren Sprache

Die experimentelle Studie, deren Design hier vorgestellt wird, ist Teil des Projektes Medien als Mediatoren von Demokratisierung, Peace-Building und Versöhnung in Nachkriegsgesellschaften der Projektgruppe Friedensforschung an der Universität Konstanz.
Die Studie wurde konzipiert um herauszufinden, wie weit das kognitive Framing von Zeitungstexten (in Richtung konstruktiver Berichterstattung) modifiziert werden kann, ohne bei einer potentiellen Leserschaft eine zu große Dissonanz zu bisherigen gesellschaftlichen Grundüberzeugungen zu erzeugen, woraus eine Ablehnung des Textmaterials resultieren könnte.
Die Ergebnisse der Studie sollen zum einen zeigen, ob konstruktiv veränderte Inhalte vom Leser wahrgenommen werden und bei ihm ein entsprechendes mentales Konzept des dargestellten Konflikts bewirken. Dies wird gemessen, indem die Versuchspersonen verschiedene Varianten von Zeitungsartikeln (Originalartikel, eskalationsorientierte, deeskalationsorientierte und konstruktive Varianten) lesen und den wahrgenommenen Inhalt in eigenen Worten schriftlich wiedergeben. Diese Textwiedergaben werden mit der Methode der Inhaltsanalyse quantitativ untersucht.
Zum anderen wird untersucht, ob und wie das konstruierte Textmaterial hinsichtlich der Kriterien Unterhaltungswert, Neuigkeitsgehalt, Glaubwürdigkeit und Ausgewogenheit akzeptiert und bewertet wird. Diese Aspekte werden mit Hilfe eines Fragebogens erhoben.
Das verwendete Textmaterial bezieht sich auf drei verschiedene Ereignisse aus den Jahren 2000 bis 2002 im Nachkriegs-Jugoslawien. Jedes Ereignis wird in den oben bereits erwähnten vier Stufen dargestellt, sodass insgesamt 12 verschiedene Texte präsentiert werden.
Die Stichprobe von 128 Versuchspersonen ist repräsentativ für die typische Leserschaft dreier deutscher Qualitätszeitungen. Jede der Versuchspersonen erhält drei verschiedene Textvarianten mit randomisiert zugeteilten Eskalationsstufen.

Fachgebiet (DDC)
150 Psychologie
Schlagwörter
Konfliktberichterstattung
Konferenz
Rezension
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Zitieren
ISO 690ANNABRING, Ute, Monika SPOHRS, 2004. Reception and Acceptance of Constructive Coverage by the Audience : design of an Experimental Study
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