Type of Publication: | Diploma thesis |
URI (citable link): | http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:352-opus-1426 |
Author: | Ott, Heiko |
Year of publication: | 1997 |
Summary: |
The Virtual Reality Modelling Language (VRML) is an international standard technology, established for the realization of virtual worlds on the internet. Motivated by the recently formed electronic marketplaces an empirically founded state-of-the-art analysis of the value adding potentials of VRML is carried out. Relevant and promising application fields for the VRML 2.0 specification are determined in the categories business, education, entertainment and science. From these applications animation, individualization, interaction, multimediality, navigation and visualization are extracted as application strengths of VRML. On this basis, system-related organizational and individual value adding potentials from VRML 2.0 are elaborated in the different application fields. A synthesis results in a promising prospect for VRML 2.0 including manifold potentials to overcome predominant deficits of electronic marketplaces. Finally, the extended concept of multi-user-worlds with communication-based value adding potentials is introduced as the future of VRML. An amazing conformity to objectives of regional electronic marketplaces is identified and, in addition, the vision of the evolution of virtual cyberspace communities is percieved.
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Summary in another language: |
Die Virtual Reality Modelling Language (VRML) ist eine international standardisierte Technologie zur Realisierung virtueller Welten im Internet. Motiviert durch die neue Organisationsform elektronischer Marktplätze, den Mittlern elektronischer Märkte im Internet, erfolgt eine empirisch fundierte State of the Art Analyse der Mehrwertpotentiale von VRML. Relevante und zukunftsträchtige Anwendungsbereiche der aktuellen VRML 2.0 Spezifikation werden in den Kategorien Business, Education, Entertainment und Sciene bestimmt und hieraus die Animation, Individualisierung, Interaktion, Multimedialität, Navigation und Visualisierung als allgemeine Einsatzstärken von VRML extrahiert. Auf dieser Grundlage werden systembezogene, organisationelle und individuelle Mehrwertpotentiale von VRML 2.0 in den unterschiedlichen Anwendungsbereichen erarbeitet. Eine Synthese führt zu einer erfolgsversprechenden Gesamtbeurteilung von VRML 2.0 mit mannigfaltigen Potentialen, die vorherrschenden Defizite elektronischer Marktplätze zu beseitigen. Abschließend wird im Hinblick auf die Zukunft von VRML das erweiterte Konzept der Multi-User-Welten mit den impliziten Mehrwertpotentialen zur Kommunikation vorgestellt, eine erstaunliche Konformität mit den Zielsetzungen regionaler elektronischer Marktplätze identifiziert und darüberhinaus die Vision von der Evolution virtueller Cyberspace-Gemeinschaften wahrgenommen.
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Subject (DDC): | 004 Computer Science |
Controlled Keywords (GND): | Virtual reality, Internet |
Link to License: | In Copyright |
OTT, Heiko, 1997. Virtuelle Welten im Internet. Mehrwertpotentiale der Virtual Reality Modelling Language für die zukünftige Entwicklung elektronischer Marktplätze [Master thesis]
@mastersthesis{Ott1997Virtu-5990, title={Virtuelle Welten im Internet. Mehrwertpotentiale der Virtual Reality Modelling Language für die zukünftige Entwicklung elektronischer Marktplätze}, year={1997}, author={Ott, Heiko} }
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