Grenzgänger : Dirigenten als Entrepreneure in Kaiserreich und Weimarer Republik

Lade...
Vorschaubild
Dateien
Zu diesem Dokument gibt es keine Dateien.
Datum
2020
Autor:innen
Herausgeber:innen
Kontakt
ISSN der Zeitschrift
Electronic ISSN
ISBN
Bibliografische Daten
Verlag
Schriftenreihe
Auflagebezeichnung
URI (zitierfähiger Link)
ArXiv-ID
Internationale Patentnummer
Angaben zur Forschungsförderung
Projekt
Open Access-Veröffentlichung
Sammlungen
Core Facility der Universität Konstanz
Gesperrt bis
Titel in einer weiteren Sprache
Publikationstyp
Zeitschriftenartikel
Publikationsstatus
Published
Erschienen in
Geschichte und Gesellschaft. Vandenhoeck & Ruprecht. 2020, 46(1), pp. 25-53. ISSN 0340-613X. eISSN 2196-9000. Available under: doi: 10.13109/gege.2020.46.1.25
Zusammenfassung

Conductors are usually perceived as artists and not entrepreneurs. But this representation is at odds with a social history perspective on musical life in Germany. In looking at their working worlds, this article sheds light on the role of conductors for the production of mass culture in the decades around 1900. I argue that conductors acted as border crossers in many ways: they switched between military and civic musical cultures, between public support and private entrepreneurship, between high-brow and low-brow music and literally between different countries. Altogether, conductors’ working worlds reveal an early formof creative labor that underscores the significance of the cultural economy for the history of work and capitalism.

Zusammenfassung in einer weiteren Sprache
Fachgebiet (DDC)
900 Geschichte
Schlagwörter
Konferenz
Rezension
undefined / . - undefined, undefined
Forschungsvorhaben
Organisationseinheiten
Zeitschriftenheft
Datensätze
Zitieren
ISO 690REMPE, Martin, 2020. Grenzgänger : Dirigenten als Entrepreneure in Kaiserreich und Weimarer Republik. In: Geschichte und Gesellschaft. Vandenhoeck & Ruprecht. 2020, 46(1), pp. 25-53. ISSN 0340-613X. eISSN 2196-9000. Available under: doi: 10.13109/gege.2020.46.1.25
BibTex
@article{Rempe2020Grenz-50785,
  year={2020},
  doi={10.13109/gege.2020.46.1.25},
  title={Grenzgänger : Dirigenten als Entrepreneure in Kaiserreich und Weimarer Republik},
  number={1},
  volume={46},
  issn={0340-613X},
  journal={Geschichte und Gesellschaft},
  pages={25--53},
  author={Rempe, Martin}
}
RDF
<rdf:RDF
    xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/"
    xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
    xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
    xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/"
    xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#"
    xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/"
    xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#"
    xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > 
  <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/50785">
    <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2020-09-10T14:58:17Z</dcterms:available>
    <dc:language>deu</dc:language>
    <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2020-09-10T14:58:17Z</dc:date>
    <dcterms:title>Grenzgänger : Dirigenten als Entrepreneure in Kaiserreich und Weimarer Republik</dcterms:title>
    <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/32"/>
    <dcterms:issued>2020</dcterms:issued>
    <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/>
    <dc:creator>Rempe, Martin</dc:creator>
    <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/>
    <bibo:uri rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/50785"/>
    <dc:rights>terms-of-use</dc:rights>
    <dc:contributor>Rempe, Martin</dc:contributor>
    <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/>
    <dcterms:abstract xml:lang="deu">Conductors are usually perceived as artists and not entrepreneurs. But this representation is at odds with a social history perspective on musical life in Germany. In looking at their working worlds, this article sheds light on the role of conductors for the production of mass culture in the decades around 1900. I argue that conductors acted as border crossers in many ways: they switched between military and civic musical cultures, between public support and private entrepreneurship, between high-brow and low-brow music and literally between different countries. Altogether, conductors’ working worlds reveal an early formof creative labor that underscores the significance of the cultural economy for the history of work and capitalism.</dcterms:abstract>
    <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/32"/>
  </rdf:Description>
</rdf:RDF>
Interner Vermerk
xmlui.Submission.submit.DescribeStep.inputForms.label.kops_note_fromSubmitter
Kontakt
URL der Originalveröffentl.
Prüfdatum der URL
Prüfungsdatum der Dissertation
Finanzierungsart
Kommentar zur Publikation
Allianzlizenz
Corresponding Authors der Uni Konstanz vorhanden
Internationale Co-Autor:innen
Universitätsbibliographie
Ja
Begutachtet
Ja
Diese Publikation teilen