Stichwort : Überzeugungen von Lehrkräften im Kontext migrationsbezogener Heterogenität
Stichwort : Überzeugungen von Lehrkräften im Kontext migrationsbezogener Heterogenität
Date
2020
Authors
Syring, Marcus
Editors
Journal ISSN
Electronic ISSN
ISBN
Bibliographical data
Publisher
Series
URI (citable link)
DOI (citable link)
International patent number
Link to the license
EU project number
Project
Open Access publication
Collections
Title in another language
Keyword : teachers' beliefs in the context of cultural diversity
Publication type
Journal article
Publication status
Published
Published in
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE ; 23 (2020), 4. - pp. 659-684. - Springer. - ISSN 1434-663X. - eISSN 1862-5215
Abstract
In Deutschland leben Menschen aus über 150 verschiedenen Ländern. Fast jedes dritte Kind in der Schule hat Eltern, von denen mindestens ein Elternteil in einem anderen Land geboren wurde. Lehrkräften und ihren migrationsbezogenen Überzeugungen kommt in diesem Kontext eine besondere Rolle zu, weshalb sie in den letzten 20 Jahren in den Fokus verschiedener Forschungsbemühungen in Deutschland gerückt sind. Der vorliegende Beitrag stellt diese anhand eines integrativen Reviews entlang von vier Schwerpunkten dar. Anhand des status quo werden unter Berücksichtigung einer internationalen Perspektive aufscheinende Forschungsdesiderate diskutiert.
Summary in another language
Germany is home to a heterogenous population of immigrants from over 150 different countries. Roughly, one out of three children in German schools belongs to a family in which one or both parents were born outside of Germany. In this context, teachers and their cultural beliefs play a special role in the education and upbringing of children in these situations. This is why especially the beliefs of teachers have become the focus of various research efforts in Germany over the past 20 years. The present article follows an integrative review approach to identify key studies and their research foci. Results for the status quo are presented for the four identified research foci. Taking into account an international perspective, research desiderata are discussed.
Subject (DDC)
370 Education, School and Education System
Keywords
Conference
Review
undefined / . - undefined, undefined. - (undefined; undefined)
Cite This
ISO 690
HACHFELD, Axinja, Marcus SYRING, 2020. Stichwort : Überzeugungen von Lehrkräften im Kontext migrationsbezogener Heterogenität. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE. Springer. 23(4), pp. 659-684. ISSN 1434-663X. eISSN 1862-5215. Available under: doi: 10.1007/s11618-020-00957-7BibTex
@article{Hachfeld2020-08-03Stich-50618, year={2020}, doi={10.1007/s11618-020-00957-7}, title={Stichwort : Überzeugungen von Lehrkräften im Kontext migrationsbezogener Heterogenität}, number={4}, volume={23}, issn={1434-663X}, journal={Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE}, pages={659--684}, author={Hachfeld, Axinja and Syring, Marcus} }
RDF
<rdf:RDF xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/" xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#" xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/" xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/50618"> <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/> <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2020-09-01T08:11:21Z</dc:date> <dcterms:alternative>Keyword : teachers' beliefs in the context of cultural diversity</dcterms:alternative> <dc:language>deu</dc:language> <dc:rights>Attribution 4.0 International</dc:rights> <dc:contributor>Hachfeld, Axinja</dc:contributor> <dc:creator>Syring, Marcus</dc:creator> <dcterms:abstract xml:lang="deu">In Deutschland leben Menschen aus über 150 verschiedenen Ländern. Fast jedes dritte Kind in der Schule hat Eltern, von denen mindestens ein Elternteil in einem anderen Land geboren wurde. Lehrkräften und ihren migrationsbezogenen Überzeugungen kommt in diesem Kontext eine besondere Rolle zu, weshalb sie in den letzten 20 Jahren in den Fokus verschiedener Forschungsbemühungen in Deutschland gerückt sind. Der vorliegende Beitrag stellt diese anhand eines integrativen Reviews entlang von vier Schwerpunkten dar. Anhand des status quo werden unter Berücksichtigung einer internationalen Perspektive aufscheinende Forschungsdesiderate diskutiert.</dcterms:abstract> <dcterms:rights rdf:resource="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/"/> <dc:contributor>Syring, Marcus</dc:contributor> <dcterms:issued>2020-08-03</dcterms:issued> <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/50618/1/Hachfeld_2-1r7dn484zy0s14.pdf"/> <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2020-09-01T08:11:21Z</dcterms:available> <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/> <dcterms:title>Stichwort : Überzeugungen von Lehrkräften im Kontext migrationsbezogener Heterogenität</dcterms:title> <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/50618/1/Hachfeld_2-1r7dn484zy0s14.pdf"/> <dc:creator>Hachfeld, Axinja</dc:creator> <bibo:uri rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/50618"/> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/31"/> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/31"/> </rdf:Description> </rdf:RDF>
Internal note
xmlui.Submission.submit.DescribeStep.inputForms.label.kops_note_fromSubmitter
Examination date of dissertation
Method of financing
Comment on publication
Alliance license
Corresponding Authors der Uni Konstanz vorhanden
International Co-Authors
Bibliography of Konstanz
Yes
Refereed
Yes