Type of Publication: | Other, text-bound (e.g. expert opinions, blog posts) |
URI (citable link): | http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:352-opus-6054 |
Author: | Schnell, Rainer; Kopp, Johannes |
Date: | 2000 |
Published in: | Projektbericht des Projekts Fakultätsinterne Evaluation der Lehre:Die Weiterentwicklung des bisherigen Evaluationskonzepts. - Konstanz : Universität Konstanz, 2000 |
Summary: |
Quality measurement and quality enhancement and the evaluation of these actions are receiving increasing attention, even at universities. One of the most popular evaluation instruments used is student ratings of their courses. In our study, we collected and examined all student course-rating forms currently in use in social science departments in Germany. We paid special attention to the instrument used at the University of Constance, which we analyzed with psychometric methods. A further aim of this research project was to provide a thorough review of the current scientific discussion on the methodological quality of these measurements. Our report contains a section on these results. In analyzing the student course ratings reported here, one is able to derive teaching dimensions that should be evaluated separately. However, whether the dimensions found here provide an adequate description of the quality of teaching is open to debate. While the student ratings provide one measure of the value derived from teaching, the true benefits of that teaching may be evident only after several years. An accurate evaluation of the teaching quality at a given university should therefore consider not only the student ratings of the teaching but its long-term effects on the student's career, both academic and work-related.
|
Summary in another language: |
Maßnahmen zur Qualitätssicherung und die Bewertung dieser Bemühungen mit Hilfe evaluativer Methoden werden auch in der Universität immer wichtiger. Eines der wesentlichen Mittel hierbei sind interne Evaluationsmaßnahmen und hierbei vor allem die Einschätzung der Lehrqualität mit Hilfe studentischer Befragungen. Ziel des hier vorgestellten Forschungsprojektes war es, die methodische Güte dieser studentischen Lehrevaluationen zu diskutieren. Hierzu wurde zuerst die Verbreitung derartiger Maßnahmen in sozialwissenschaftlichen Studiengängen in der Bundesrepublik und die hierbei zum Einsatz kommenden Instrumente untersucht. Des weiteren wurde die deutschsprachige, vor allem aber die amerikanische Literatur zu dieser Diskussion vorgestellt. Als Ergebnis läßt sich festhalten, daß studentische Befragungen soweit sie den in der Umfrageforschung entwickelten Kriterien befolgen, sehr wohl in der Lage sind, einzelne Dimensionen von Lehrveranstaltungen zu erfassen. Es stellt sich jedoch die Frage, inwieweit damit wirklich ein Instrument zur Evaluation der Lehrqualität vorliegt. Vor allem ist es fraglich, ob die in einzelnen Fällen sicher sinnvolle isolierte Verbesserung des Befragungsinstrumentes zu einem besseren Verständnis der Lehr- und Studiensituation beitragen kann. Hierzu erscheint es notwendig, langfristig die Studiensituation, den Lernerfolg und die weiterführende berufliche Karriere der Absolventen zu verfolgen.
|
Subject (DDC): | 320 Politics |
Controlled Keywords (GND): | Evaluation |
Keywords: | Lehrevaluation, Evaluation der Lehre |
Link to License: | In Copyright |
SCHNELL, Rainer, Johannes KOPP, 2000. Theoretische und methodische Diskussionen der Lehrevaluationsforschung und deren praktische Bedeutung. In: Projektbericht des Projekts Fakultätsinterne Evaluation der Lehre:Die Weiterentwicklung des bisherigen Evaluationskonzepts. Konstanz:Universität Konstanz
@misc{Schnell2000Theor-4070, title={Theoretische und methodische Diskussionen der Lehrevaluationsforschung und deren praktische Bedeutung}, year={2000}, author={Schnell, Rainer and Kopp, Johannes} }
<rdf:RDF xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/" xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#" xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/" xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/4070"> <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-24T10:10:15Z</dc:date> <dcterms:title>Theoretische und methodische Diskussionen der Lehrevaluationsforschung und deren praktische Bedeutung</dcterms:title> <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/4070"/> <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-24T10:10:15Z</dcterms:available> <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/4070/1/evaluationsprojekt_schlussbericht.pdf"/> <dc:rights>terms-of-use</dc:rights> <dc:language>deu</dc:language> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/42"/> <dcterms:bibliographicCitation>Projektbericht des Projekts 'Fakultätsinterne Evaluation der Lehre: Die Weiterentwicklung des bisherigen Evaluationskonzepts', Universität Konstanz</dcterms:bibliographicCitation> <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/> <dc:contributor>Schnell, Rainer</dc:contributor> <dc:format>application/pdf</dc:format> <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/jspui"/> <dc:contributor>Kopp, Johannes</dc:contributor> <dcterms:issued>2000</dcterms:issued> <dcterms:abstract xml:lang="eng">Quality measurement and quality enhancement and the evaluation of these actions are receiving increasing attention, even at universities. One of the most popular evaluation instruments used is student ratings of their courses. In our study, we collected and examined all student course-rating forms currently in use in social science departments in Germany. We paid special attention to the instrument used at the University of Constance, which we analyzed with psychometric methods. A further aim of this research project was to provide a thorough review of the current scientific discussion on the methodological quality of these measurements. Our report contains a section on these results. In analyzing the student course ratings reported here, one is able to derive teaching dimensions that should be evaluated separately. However, whether the dimensions found here provide an adequate description of the quality of teaching is open to debate. While the student ratings provide one measure of the value derived from teaching, the true benefits of that teaching may be evident only after several years. An accurate evaluation of the teaching quality at a given university should therefore consider not only the student ratings of the teaching but its long-term effects on the student's career, both academic and work-related.</dcterms:abstract> <dc:creator>Kopp, Johannes</dc:creator> <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/4070/1/evaluationsprojekt_schlussbericht.pdf"/> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/42"/> <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/> <dc:creator>Schnell, Rainer</dc:creator> </rdf:Description> </rdf:RDF>
evaluationsprojekt_schlussbericht.pdf | 350 |