Aufgrund von Vorbereitungen auf eine neue Version von KOPS, können derzeit keine Publikationen eingereicht werden. (Due to preparations for a new version of KOPS, no publications can be submitted currently.)
Type of Publication: | Journal article |
Author: | Seifried, Jürgen; Wuttke, Eveline |
Year of publication: | 2010 |
Published in: | Wirtschaftspsychologie ; 12 (2010), 4. - pp. 17-28 |
Title in another language: | Professional Error Competence - Operationalisation of a Neglected Facet of (Future) Teacher Competence |
Summary: |
It is commonly held that it is possible to develop professional competence by learning from errors in the workplace and at school. Consequently much research in the field of teaching and learning has been done into error types, how learning from errors is possible and how teacher and trainer behaviour influences the chance to learn from errors. This article focuses on research into teachers responses to student errors. The analysis is based in commercial schools with specific focus on the field of bookkeeping/accounting.
|
Summary in another language: |
Man geht grundsätzlich davon aus, dass das Lernen aus Fehlern sowohl am Arbeitsplatz als auch beim Lernen in schulischen Settings bei der Entwicklung von (beruflichen) Kompetenzen eine zentrale Rolle spielt. Überlegungen, ob und wie man aus welchen Fehlern lernen kann und ob es eine Rolle spielt, wie Ausbildungs- und Lehrpersonen mit Fehlern von Lernenden umgehen, finden daher auch zunehmend Berücksichtigung in der Lehr-Lern-Forschung. Im vorliegenden Beitrag stellen wir ein Forschungsprojekt vor, das die Kompetenz von Lehrkräften beim lernwirksamen Umgang mit Schülerfehlern in den Blick nimmt. Die Analysen sind im kaufmännischen Schulwesen im Bereich Buchführung/Rechnungswesen angesiedelt.
|
Subject (DDC): | 370 Education, School and Education System |
Keywords: | Fehlerkompetenz, Lehrerprofessionalisierung, Lernen aus Fehlern, Schülerfehler, Buchführung, Lehrerkompetenz, error learning, students errors, bookkeeping, teacher competence |
Bibliography of Konstanz: | Yes |
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |
SEIFRIED, Jürgen, Eveline WUTTKE, 2010. Professionelle Fehlerkompetenz - Operationalisierung einer vernachlässigten Kompetenzfacette von (angehenden) Lehrkräften. In: Wirtschaftspsychologie. 12(4), pp. 17-28
@article{Seifried2010Profe-1787, title={Professionelle Fehlerkompetenz - Operationalisierung einer vernachlässigten Kompetenzfacette von (angehenden) Lehrkräften}, year={2010}, number={4}, volume={12}, journal={Wirtschaftspsychologie}, pages={17--28}, author={Seifried, Jürgen and Wuttke, Eveline} }
<rdf:RDF xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/" xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#" xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/" xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/1787"> <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-23T09:35:57Z</dc:date> <dcterms:issued>2010</dcterms:issued> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/46"/> <dcterms:bibliographicCitation>Ersch in: Wirtschaftspsychologie 12 (2010), 4, 17-28</dcterms:bibliographicCitation> <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/jspui"/> <dc:language>deu</dc:language> <dcterms:title>Professionelle Fehlerkompetenz - Operationalisierung einer vernachlässigten Kompetenzfacette von (angehenden) Lehrkräften</dcterms:title> <dcterms:alternative>Professional Error Competence - Operationalisation of a Neglected Facet of (Future) Teacher Competence</dcterms:alternative> <dc:contributor>Seifried, Jürgen</dc:contributor> <dcterms:abstract xml:lang="eng">It is commonly held that it is possible to develop professional competence by learning from errors in the workplace and at school. Consequently much research in the field of teaching and learning has been done into error types, how learning from errors is possible and how teacher and trainer behaviour influences the chance to learn from errors. This article focuses on research into teachers responses to student errors. The analysis is based in commercial schools with specific focus on the field of bookkeeping/accounting.</dcterms:abstract> <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/1787"/> <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/> <dc:creator>Wuttke, Eveline</dc:creator> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/46"/> <dc:rights>terms-of-use</dc:rights> <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-23T09:35:57Z</dcterms:available> <dc:contributor>Wuttke, Eveline</dc:contributor> <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/> <dc:creator>Seifried, Jürgen</dc:creator> </rdf:Description> </rdf:RDF>