Aufgrund von Vorbereitungen auf eine neue Version von KOPS, können derzeit keine Publikationen eingereicht werden. (Due to preparations for a new version of KOPS, no publications can be submitted currently.)
Type of Publication: | Dissertation |
URI (citable link): | http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:352-opus-72348 |
Author: | Nusser, Melanie Tanja |
Year of publication: | 2008 |
Title in another language: | Influences on using available knowledge in organizations - A case study of a training department in the automotive industry |
Summary: |
In this thesis, we identified seven key factors that impact the usage of existing knowledge in a training and education department in the automotive industry. The empirical evidence was collected in 26 in-depth interviews and is based on the "Grounded Theory Method". In summary, two key levers became apparent that drive the employees' willingness to share and use knowledge: emotions and added value. Beyong these two elements, our study shows, that reorganization processes significantly influence the effectiveness of knowledge management.
|
Summary in another language: |
In der vorliegenden Arbeit wurden sieben Faktoren identifiziert, die die Nutzung verfügbaren Wissens im Weiterbildungsbereich der Automobilindustrie beeinflussen. Die empirischen Daten wurden mittels des Verfahrens "Grounded Theory Methode" erhoben. In Summe kristallisierten sich zwei wesentliche Stellschrauben heraus, die das Handeln der Mitarbeiter entscheidend treiben: Die Themen Emotion und Mehrwert. Über diese beiden Themen hinaus, hat sich während der Studie gezeigt, daß sich Reorganisationsprozesse signifikant auf die Wissensnutzung auswirken.
|
Examination date (for dissertations): | Nov 5, 2008 |
Dissertation note: | Doctoral dissertation, University of Konstanz |
Subject (DDC): | 150 Psychology |
Controlled Keywords (GND): | Wissensmanagement, Unternehmen, Wissen, Information, Gefühl, Personalentwicklung, Management, Informationsmanagement, Datenmanagement |
Keywords: | Kompetenzmanagement, Skillmanagement, Umstrukturierung, Zentralisierung, Knowledge Management, Education, Knowledge, Information, Emotion |
Link to License: | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic |
NUSSER, Melanie Tanja, 2008. Einflußfaktoren der Nutzung verfügbaren Wissens : ein Fallbeispiel eines Bildungsbereichs der Automobilindustrie [Dissertation]. Konstanz: University of Konstanz
@phdthesis{Nusser2008Einfl-10395, title={Einflußfaktoren der Nutzung verfügbaren Wissens : ein Fallbeispiel eines Bildungsbereichs der Automobilindustrie}, year={2008}, author={Nusser, Melanie Tanja}, address={Konstanz}, school={Universität Konstanz} }
<rdf:RDF xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/" xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#" xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/" xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/10395"> <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:16:37Z</dcterms:available> <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/10395"/> <dcterms:alternative>Influences on using available knowledge in organizations - A case study of a training department in the automotive industry</dcterms:alternative> <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/jspui"/> <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10395/1/Doktorarbeit_Melanie_Nusser_20081221.pdf"/> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/43"/> <dc:creator>Nusser, Melanie Tanja</dc:creator> <dc:language>deu</dc:language> <dc:rights>Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic</dc:rights> <dcterms:rights rdf:resource="http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/"/> <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:16:37Z</dc:date> <dcterms:abstract xml:lang="eng">In this thesis, we identified seven key factors that impact the usage of existing knowledge in a training and education department in the automotive industry. The empirical evidence was collected in 26 in-depth interviews and is based on the "Grounded Theory Method". In summary, two key levers became apparent that drive the employees' willingness to share and use knowledge: emotions and added value. Beyong these two elements, our study shows, that reorganization processes significantly influence the effectiveness of knowledge management.</dcterms:abstract> <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10395/1/Doktorarbeit_Melanie_Nusser_20081221.pdf"/> <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/> <dc:contributor>Nusser, Melanie Tanja</dc:contributor> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/43"/> <dcterms:issued>2008</dcterms:issued> <dcterms:title>Einflußfaktoren der Nutzung verfügbaren Wissens : ein Fallbeispiel eines Bildungsbereichs der Automobilindustrie</dcterms:title> <dc:format>application/pdf</dc:format> </rdf:Description> </rdf:RDF>
Doktorarbeit_Melanie_Nusser_20081221.pdf | 864 |