Publikation: Helping parents support adolescents' career orientation : Effects of a parent-based utility-value intervention
Dateien
Datum
Autor:innen
Herausgeber:innen
ISSN der Zeitschrift
Electronic ISSN
ISBN
Bibliografische Daten
Verlag
Schriftenreihe
Auflagebezeichnung
DOI (zitierfähiger Link)
Internationale Patentnummer
Angaben zur Forschungsförderung
Projekt
Open Access-Veröffentlichung
Core Facility der Universität Konstanz
Titel in einer weiteren Sprache
Publikationstyp
Publikationsstatus
Erschienen in
Zusammenfassung
Adolescents’ motivation is crucial for their transition from school to further education. Parents are known to have a substantial influence on their children’s motivational beliefs through their own beliefs and behaviors. In this study, we tested whether a parent-based utility-value intervention could promote parents’ and students’ motivational beliefs and career orientation behavior. Twenty eighth-grade classrooms from German middle-track schools were randomly assigned to the intervention or to a waitlist control condition. Data from 357 students and their parents were obtained via separate questionnaires at pretest and posttest. The intervention was operationalized through a website where parents and students could find information about the usefulness of different school subjects for future careers. The website was designed to help parents support their children during the career orientation process. To examine the effects of the intervention on parents’ and students’ motivational beliefs and career orientation behavior, Intention-to-treat and Complier Average Causal Effect analyses were calculated. The results showed negative intervention effects on parental career support and perceived importance of career support. No intervention effects were found on the other parental outcomes or on student outcomes. We discuss reasons for these results. The study shows that intervention material needs to be carefully designed and implemented.
Zusammenfassung in einer weiteren Sprache
Die Lernmotivation hängt eng mit beruflichen Entscheidungen am Übergang von der Schule in die weitere Ausbildung zusammen. Eltern können die motivationalen Überzeugungen ihrer Kinder durch ihre eigenen Überzeugungen und ihr Verhalten in hohem Maße beeinflussen. In der vorliegenden Studie wurde untersucht, ob eine elternbasierte Nützlichkeitsintervention die Berufsorientierung und die motivationalen Überzeugungen von Eltern und Jugendlichen fördern kann. In einem experimentellen Prätest-Posttest-Design wurden 20 Realschul-Klassen mit insgesamt 357 Schülerinnen und Schülern der 8. Jahrgangsstufe zufällig der Interventions- oder Warte-Kontrollgruppe zugewiesen. Die Intervention wurde mithilfe einer Webseite umgesetzt, die Informationen zur Nützlichkeit von mehreren Schulfächern für verschiedenen Berufe enthielt. Die Webseite sollte Eltern darin unterstützen, ihren Kindern bei der Berufsorientierung zu helfen. Die Interventionseffekte auf die Motivation und die Berufsorientierung von Jugendlichen und Eltern wurden mithilfe von Intention-to-treat- sowie Complier Average Causal Effect-Analysen untersucht. Es zeigten sich negative Interventionseffekte auf die elterliche Unterstützung bei der Berufsorientierung sowie auf deren wahrgenommene Wichtigkeit. Für weitere elterlichen Variablen sowie auf Seiten der Schülerinnen und Schüler fanden sich keine Interventionseffekte. Mögliche Gründe für die fehlenden bzw. unerwarteten Effekte werden diskutiert. Die Ergebnisse verdeutlichen, dass Nützlichkeitsinterventionen sorgfältig entwickelt und implementiert werden sollten.
Fachgebiet (DDC)
Schlagwörter
Konferenz
Rezension
Zitieren
ISO 690
PIESCH, Heide, Isabelle HÄFNER, Hanna GASPARD, Barbara FLUNGER, Benjamin NAGENGAST, Judith M. HARACKIEWICZ, 2019. Helping parents support adolescents' career orientation : Effects of a parent-based utility-value intervention. In: Unterrichtswissenschaft. Springer. 2019, 47(3), S. 271-293. ISSN 0340-4099. eISSN 2520-873X. Verfügbar unter: doi: 10.1007/s42010-018-0024-xBibTex
@article{Piesch2019-09Helpi-74836,
title={Helping parents support adolescents' career orientation : Effects of a parent-based utility-value intervention},
year={2019},
doi={10.1007/s42010-018-0024-x},
number={3},
volume={47},
issn={0340-4099},
journal={Unterrichtswissenschaft},
pages={271--293},
author={Piesch, Heide and Häfner, Isabelle and Gaspard, Hanna and Flunger, Barbara and Nagengast, Benjamin and Harackiewicz, Judith M.}
}RDF
<rdf:RDF
xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/"
xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/"
xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#"
xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/"
xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#"
xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" >
<rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/74836">
<foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/>
<dc:contributor>Nagengast, Benjamin</dc:contributor>
<dc:creator>Harackiewicz, Judith M.</dc:creator>
<dcterms:abstract>Adolescents’ motivation is crucial for their transition from school to further education. Parents are known to have a substantial influence on their children’s motivational beliefs through their own beliefs and behaviors. In this study, we tested whether a parent-based utility-value intervention could promote parents’ and students’ motivational beliefs and career orientation behavior. Twenty eighth-grade classrooms from German middle-track schools were randomly assigned to the intervention or to a waitlist control condition. Data from 357 students and their parents were obtained via separate questionnaires at pretest and posttest. The intervention was operationalized through a website where parents and students could find information about the usefulness of different school subjects for future careers. The website was designed to help parents support their children during the career orientation process. To examine the effects of the intervention on parents’ and students’ motivational beliefs and career orientation behavior, Intention-to-treat and Complier Average Causal Effect analyses were calculated. The results showed negative intervention effects on parental career support and perceived importance of career support. No intervention effects were found on the other parental outcomes or on student outcomes. We discuss reasons for these results. The study shows that intervention material needs to be carefully designed and implemented.</dcterms:abstract>
<dc:contributor>Gaspard, Hanna</dc:contributor>
<bibo:uri rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/74836"/>
<dc:creator>Nagengast, Benjamin</dc:creator>
<dcterms:alternative>Realschule und dann? : Effekte einer Nützlichkeitsintervention zur Unterstützung von Eltern und Jugendlichen bei der Berufsorientierung</dcterms:alternative>
<dc:creator>Flunger, Barbara</dc:creator>
<dc:contributor>Harackiewicz, Judith M.</dc:contributor>
<dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2025-10-14T13:06:55Z</dcterms:available>
<dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/31"/>
<dc:creator>Gaspard, Hanna</dc:creator>
<dc:language>eng</dc:language>
<dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2025-10-14T13:06:55Z</dc:date>
<void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/>
<dc:contributor>Piesch, Heide</dc:contributor>
<dc:contributor>Flunger, Barbara</dc:contributor>
<dc:contributor>Häfner, Isabelle</dc:contributor>
<dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/31"/>
<dc:creator>Piesch, Heide</dc:creator>
<dc:creator>Häfner, Isabelle</dc:creator>
<dcterms:title>Helping parents support adolescents' career orientation : Effects of a parent-based utility-value intervention</dcterms:title>
<dcterms:issued>2019-09</dcterms:issued>
</rdf:Description>
</rdf:RDF>