Die Determinanten der Verwaltungsausgaben der deutschen Bundesländer
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This study assesses the causes of public administration policy of sixteen German Laender (states). Public administration policy is measured in two ways: state-level expenditures for civil servants and state-level public sector operating expenditures during the period 1992 2005. With the use of pooled cross-sectional and time-series analysis the research focuses on a range of variables, including socioeconomic, institutional, international, the distribution of power resources between major interest groups, and government
partisanship.
The major findings indicate that public expenditures tend to be higher the better the economic performance and the lower the population density. Additionally, the occupational pattern of parliamentarians is of substantial importance. While a high percentage of lawyers, physicians and self-employed parliamentarians has a limiting effect on expenditures, a higher percentage of former civil servant-MPs leads to higher public sector expenditures. Also, the nature of political parties and political institutions matters. The findings suggest governments with left-wing party participation show significantly higher expenditure efforts than Christian Democratic or liberal parties.
Also, particular institutional characteristics of consensus democracy and a high degree of executive dominance lead systematically to lower expenditures. Finally, transfer payments neither by the state-level nor the federal-level make a difference on spending patterns for the civil service.
Zusammenfassung in einer weiteren Sprache
Die vorliegende Studie untersucht im Rahmen eines makro-quantitativen Vergleichs die Erklärungsfaktoren der quantifizierbaren Verwaltungspolitik der 16 deutschen Bundesländer in Form der Personalausgaben und des Sachaufwandes für den Zeitraum 1992 2005. Im Mittelpunkt stehen dabei sozioökonomische, politisch-institutionelle und internationale Determinanten sowie der Einfluss von Machtressourcen organisierter Interessen und Parteidifferenzen.
Die kombinierten Längs- und Querschnittregressionen zeigen, dass die Verwaltungsausgaben umso höher sind, je größer die wirtschaftliche Leistungskraft und je niedriger die Bevölkerungsdichte. Eine wichtige Rolle spielt auch die Zusammensetzung der Länderparlamente: Ein hoher Anteil Rechtsanwälte, Ärzte und Selbständiger dämpft die Verwaltungsausgaben, während ein hoher Anteil Abgeordneter, die vor ihrer Wahl im öffentlichen Dienst tätig waren, zu höheren Ausgaben führt. Die Parteidifferenzhypothese findet Bestätigung: Die Regierungsbeteiligung linker Parteien führt zu signifikant höheren Ausgaben. Politisch-institutionelle Faktoren, v. a. konsensusdemokratische Merkmale sowie die Dominanz der Exekutive gegenüber der Legislative führen systematisch zu niedrigeren Verwaltungsausgaben. Transferzahlungen des Bundes oder der anderen Länder bleiben hingegen ohne Einfluss auf die Verwaltungsausgaben.
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ISO 690
JACOBI, Lucas, 2008. Die Determinanten der Verwaltungsausgaben der deutschen Bundesländer [Master thesis]BibTex
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