Publikation: Konzeptentwicklung für einen elektronischen Marktplatz der Marke Mercedes-Benz im Jahr 2005
Dateien
Datum
Autor:innen
Herausgeber:innen
ISSN der Zeitschrift
Electronic ISSN
ISBN
Bibliografische Daten
Verlag
Schriftenreihe
Auflagebezeichnung
URI (zitierfähiger Link)
Internationale Patentnummer
Link zur Lizenz
Angaben zur Forschungsförderung
Projekt
Open Access-Veröffentlichung
Core Facility der Universität Konstanz
Titel in einer weiteren Sprache
Publikationstyp
Publikationsstatus
Erschienen in
Zusammenfassung
The dissertation describes the preparation of a concept for an electronic marketplace of the brand Mercedes-Benz from DaimlerChrysler in 2005. The B2C-focused document considers at first the influencing factors for an electronic marketplace of a brand of a car manufacturer. The different views of the company, the sales organization and the customers are as well included. A quantitative orientated competitor analysis is supporting the definition of the present position in the website competition of car-manufacturers. The af-ter that following customer-orientated data ascertainments consist of different interviews and polls. On the one hand side DaimlerChrysler experts of the leading e-business countries of the world and of the sales organization of Germany were asked about the future of the car manufacturers in the WWW. On the other hand side, data of customers and inter-ested people were collected by an online poll and a survey on an international automobile exhibition. In addition a task force of the headquarter of DaimlerChrysler in Stuttgart were appointed for generating supplementary ideas.
The collected data were subdivided in the segments presentation, information, transaction and interaction. Possible components of the future website were described and a prioritization was accomplished on the basis of the results of the customer polls and the prospect polls.
The dissertation shows the possible changes of the influencing framework of electronic market places in the automobile business as well as the customer expectations in future especially for Mercedes-Benz and takes the gained results to construct a concept definition for the future web appearance of Mercedes-Benz in Germany.
Zusammenfassung in einer weiteren Sprache
Die Dissertation beschreibt die Erstellung eines Konzeptes für einen elektronischen Marktplatz der Marke Mercedes-Benz des Hauses DaimlerChrysler ab 2005. Die B2C-bezogene Arbeit betrachtet zu Beginn die Einflußfaktoren auf einen elektronischen Marktplatz eines Automobilherstellers. Auch die verschiedenen Sichtweisen des Unternehmens, der Vertriebsgesellschaft und der Kunden werden berücksichtigt. Eine quantitativ orientierte Wettbewerbsanalyse trägt zur Standortbestimmung bei. Die darauf folgenden kundenorientierten Datenerhebungen bestehen aus verschiedenen Interviews und Umfragen. Zum einen wurden Experten führender E-Business Länder sowie Experten der deutschen Vertriebsgesellschaft über die Zukunft der Automobilhersteller im Internet befragt. Zum anderen wurden Daten von Kunden und Interessenten durch eine Onlinebefragung und eine Messebefragung gewonnen. Zusätzlich wurde zur Ideenfindung eine Task Force der DaimlerChrysler Zentrale in Stuttgart eingesetzt.
Aus den gesammelten Daten wurden, unterteilt in die Segmente Präsentation, Information, Transaktion und Interaktion, mögliche Komponenten der zukünftigen Webseite beschrieben, die auf Basis der Ergebnisse der Kunden- und Interessentenbefragungen sowie der Expertenaussagen einer Priorisierung unterzogen wurden.
Die Dissertation zeigt somit die zu erwartenden Veränderungen der Rahmenbedingungen und der Kundenerwartungen auf und wandelt die gewonnenen Erkenntnisse in ein Konzept für die Zukunft um.
Fachgebiet (DDC)
Schlagwörter
Konferenz
Rezension
Zitieren
ISO 690
ZIMMERMANN, Frank, 2002. Konzeptentwicklung für einen elektronischen Marktplatz der Marke Mercedes-Benz im Jahr 2005 [Dissertation]. Konstanz: University of KonstanzBibTex
@phdthesis{Zimmermann2002Konze-5921, year={2002}, title={Konzeptentwicklung für einen elektronischen Marktplatz der Marke Mercedes-Benz im Jahr 2005}, author={Zimmermann, Frank}, address={Konstanz}, school={Universität Konstanz} }
RDF
<rdf:RDF xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/" xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#" xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/" xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/5921"> <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-24T16:01:23Z</dcterms:available> <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/> <dcterms:alternative>Development of a concept for an electronic marketplace of the brand Mercedes-Benz in the year 2005</dcterms:alternative> <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/5921/1/Dissertation_Zimmermann_18032002.pdf"/> <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/> <dc:contributor>Zimmermann, Frank</dc:contributor> <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-24T16:01:23Z</dc:date> <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/5921/1/Dissertation_Zimmermann_18032002.pdf"/> <dc:creator>Zimmermann, Frank</dc:creator> <dc:format>application/pdf</dc:format> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/36"/> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/36"/> <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/> <dcterms:issued>2002</dcterms:issued> <dcterms:abstract xml:lang="eng">The dissertation describes the preparation of a concept for an electronic marketplace of the brand Mercedes-Benz from DaimlerChrysler in 2005. The B2C-focused document considers at first the influencing factors for an electronic marketplace of a brand of a car manufacturer. The different views of the company, the sales organization and the customers are as well included. A quantitative orientated competitor analysis is supporting the definition of the present position in the website competition of car-manufacturers. The af-ter that following customer-orientated data ascertainments consist of different interviews and polls. On the one hand side DaimlerChrysler experts of the leading e-business countries of the world and of the sales organization of Germany were asked about the future of the car manufacturers in the WWW. On the other hand side, data of customers and inter-ested people were collected by an online poll and a survey on an international automobile exhibition. In addition a task force of the headquarter of DaimlerChrysler in Stuttgart were appointed for generating supplementary ideas.<br />The collected data were subdivided in the segments presentation, information, transaction and interaction. Possible components of the future website were described and a prioritization was accomplished on the basis of the results of the customer polls and the prospect polls.<br />The dissertation shows the possible changes of the influencing framework of electronic market places in the automobile business as well as the customer expectations in future especially for Mercedes-Benz and takes the gained results to construct a concept definition for the future web appearance of Mercedes-Benz in Germany.</dcterms:abstract> <dc:language>deu</dc:language> <dcterms:title>Konzeptentwicklung für einen elektronischen Marktplatz der Marke Mercedes-Benz im Jahr 2005</dcterms:title> <dc:rights>terms-of-use</dc:rights> <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/5921"/> </rdf:Description> </rdf:RDF>