Publikation:

Grenzgänger : Dirigenten als Entrepreneure in Kaiserreich und Weimarer Republik

Lade...
Vorschaubild

Dateien

Zu diesem Dokument gibt es keine Dateien.

Datum

2020

Autor:innen

Herausgeber:innen

Kontakt

ISSN der Zeitschrift

Electronic ISSN

ISBN

Bibliografische Daten

Verlag

Schriftenreihe

Auflagebezeichnung

URI (zitierfähiger Link)
ArXiv-ID

Internationale Patentnummer

Angaben zur Forschungsförderung

Projekt

Open Access-Veröffentlichung
Core Facility der Universität Konstanz

Gesperrt bis

Titel in einer weiteren Sprache

Publikationstyp
Zeitschriftenartikel
Publikationsstatus
Published

Erschienen in

Geschichte und Gesellschaft. Vandenhoeck & Ruprecht. 2020, 46(1), pp. 25-53. ISSN 0340-613X. eISSN 2196-9000. Available under: doi: 10.13109/gege.2020.46.1.25

Zusammenfassung

Conductors are usually perceived as artists and not entrepreneurs. But this representation is at odds with a social history perspective on musical life in Germany. In looking at their working worlds, this article sheds light on the role of conductors for the production of mass culture in the decades around 1900. I argue that conductors acted as border crossers in many ways: they switched between military and civic musical cultures, between public support and private entrepreneurship, between high-brow and low-brow music and literally between different countries. Altogether, conductors’ working worlds reveal an early formof creative labor that underscores the significance of the cultural economy for the history of work and capitalism.

Zusammenfassung in einer weiteren Sprache

Fachgebiet (DDC)
900 Geschichte

Schlagwörter

Konferenz

Rezension
undefined / . - undefined, undefined

Forschungsvorhaben

Organisationseinheiten

Zeitschriftenheft

Zugehörige Datensätze in KOPS

Zitieren

ISO 690REMPE, Martin, 2020. Grenzgänger : Dirigenten als Entrepreneure in Kaiserreich und Weimarer Republik. In: Geschichte und Gesellschaft. Vandenhoeck & Ruprecht. 2020, 46(1), pp. 25-53. ISSN 0340-613X. eISSN 2196-9000. Available under: doi: 10.13109/gege.2020.46.1.25
BibTex
@article{Rempe2020Grenz-50785,
  year={2020},
  doi={10.13109/gege.2020.46.1.25},
  title={Grenzgänger : Dirigenten als Entrepreneure in Kaiserreich und Weimarer Republik},
  number={1},
  volume={46},
  issn={0340-613X},
  journal={Geschichte und Gesellschaft},
  pages={25--53},
  author={Rempe, Martin}
}
RDF
<rdf:RDF
    xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/"
    xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
    xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
    xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/"
    xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#"
    xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/"
    xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#"
    xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > 
  <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/50785">
    <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2020-09-10T14:58:17Z</dcterms:available>
    <dc:language>deu</dc:language>
    <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2020-09-10T14:58:17Z</dc:date>
    <dcterms:title>Grenzgänger : Dirigenten als Entrepreneure in Kaiserreich und Weimarer Republik</dcterms:title>
    <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/32"/>
    <dcterms:issued>2020</dcterms:issued>
    <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/>
    <dc:creator>Rempe, Martin</dc:creator>
    <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/>
    <bibo:uri rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/50785"/>
    <dc:rights>terms-of-use</dc:rights>
    <dc:contributor>Rempe, Martin</dc:contributor>
    <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/>
    <dcterms:abstract xml:lang="deu">Conductors are usually perceived as artists and not entrepreneurs. But this representation is at odds with a social history perspective on musical life in Germany. In looking at their working worlds, this article sheds light on the role of conductors for the production of mass culture in the decades around 1900. I argue that conductors acted as border crossers in many ways: they switched between military and civic musical cultures, between public support and private entrepreneurship, between high-brow and low-brow music and literally between different countries. Altogether, conductors’ working worlds reveal an early formof creative labor that underscores the significance of the cultural economy for the history of work and capitalism.</dcterms:abstract>
    <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/32"/>
  </rdf:Description>
</rdf:RDF>

Interner Vermerk

xmlui.Submission.submit.DescribeStep.inputForms.label.kops_note_fromSubmitter

Kontakt
URL der Originalveröffentl.

Prüfdatum der URL

Prüfungsdatum der Dissertation

Finanzierungsart

Kommentar zur Publikation

Allianzlizenz
Corresponding Authors der Uni Konstanz vorhanden
Internationale Co-Autor:innen
Universitätsbibliographie
Ja
Begutachtet
Ja
Diese Publikation teilen