Moral und Bildung : eine Kritik von Kohlbergs Theorie der moralisch-kognitiven Entwicklung

Loading...
Thumbnail Image
Date
1992
Editors
Contact
Journal ISSN
Electronic ISSN
ISBN
Bibliographical data
Publisher
Series
DOI (citable link)
ArXiv-ID
International patent number
Link to the license
EU project number
Project
Open Access publication
Collections
Restricted until
Title in another language
Morality and education. A critique of Lawrence Kohlberg's theory of moral development
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Publication type
Monograph
Publication status
Published in
Abstract
(Hinweis auf e. Neubearbeitung 2002: Georg Lind, Ist Moral lehrbar? Ergebnisse der modernen moralpsychologischen Forschung. Berlin: Logos-Verlag. ISBN 3-89722-255-8 ; Bestellung an: http://www.logos-verlag.de/) - - - -

In seinem Buch schlägt Georg Lind ein Zwei-Aspekte-Modell des moralischen Verhaltens vor, in dem beide Aspekte (moralische Ideale und moralische Kompetenzen) notwendige Bestandteile des moralischen Verhaltens darstellen, die sich parallel entwickeln. Er stellt Hypothese auf, dass moralische Ideale den moralischen Fähigkeiten vorausgehen, dass aber letztere für das moralische Verhalten eine entscheidende Rolle spielen. Prof. Lind nimmt weiterhin an, dass moralische Kompetenzen im wesentlichen von der (Schul-) Bildung abhängen. Auf der Basis von Längs- und Querschnittuntersuchungen, Laborexperimenten und Evaluationsstudien in Schulen stellt er diese Annahme zwei weiteren bedeutenden Hypothesen gegenüber: a) Theorien der genetisch gesteuerten Entfaltung und b) Sozialisationstheorien. Er kommt zu dem Schluss, dass die Befunde in überwältigender Weise die Bildungstheorie der Moral unterstützen.
Summary in another language
In this book, Georg Lind proposes a dual-aspect model of moral behavior (conceiving both moral ideals and moral competencies as necessary determinants) and for its development a model of affective-cognitive paralellism. He hypothesizes that moral ideals are prior to moral competencies, yet that moral competencies play a decisive role for moral behavior, and that those competencies can best be fostered through education.
On the basis of longitudinal, experimental, cross-sectional and educational evaluation studies, Lind critically examines this hypothesis with two other major hypotheses about development: a) genetic or unfolding theories, and b) socialization theories. He concludes that the findings overwhelmingly support the education theory of moral-cognitive development.
Subject (DDC)
000 General, Science
Keywords
Moral judgment competencies,dual-aspect theory,moral education,democracy,Kohlberg
Conference
Review
undefined / . - undefined, undefined. - (undefined; undefined)
Cite This
ISO 690LIND, Georg, 1992. Moral und Bildung : eine Kritik von Kohlbergs Theorie der moralisch-kognitiven Entwicklung
BibTex
@book{Lind1992Moral-10256,
  year={1992},
  title={Moral und Bildung : eine Kritik von Kohlbergs Theorie der moralisch-kognitiven Entwicklung},
  author={Lind, Georg}
}
RDF
<rdf:RDF
    xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/"
    xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
    xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
    xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/"
    xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#"
    xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/"
    xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#"
    xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > 
  <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/10256">
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/33/270_10.pdf"/>
    <dc:language>deu</dc:language>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/30/270_7.pdf"/>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/32/270_9.pdf"/>
    <dc:rights>terms-of-use</dc:rights>
    <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/43"/>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/28/270_5.pdf"/>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/31/270_8.pdf"/>
    <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:15:30Z</dc:date>
    <dc:contributor>Lind, Georg</dc:contributor>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/27/270_4.pdf"/>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/26/270_3.pdf"/>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/27/270_4.pdf"/>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/32/270_9.pdf"/>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/23/270_11.pdf"/>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/31/270_8.pdf"/>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/33/270_10.pdf"/>
    <dcterms:alternative>Morality and education. A critique of Lawrence Kohlberg's theory of moral development</dcterms:alternative>
    <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/>
    <dcterms:title>Moral und Bildung : eine Kritik von Kohlbergs Theorie der moralisch-kognitiven Entwicklung</dcterms:title>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/29/270_6.pdf"/>
    <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/10256"/>
    <dc:creator>Lind, Georg</dc:creator>
    <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/>
    <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:15:30Z</dcterms:available>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/26/270_3.pdf"/>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/24/270_2.pdf"/>
    <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/25/270_1.pdf"/>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/25/270_1.pdf"/>
    <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/43"/>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/29/270_6.pdf"/>
    <dcterms:issued>1992</dcterms:issued>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/24/270_2.pdf"/>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/28/270_5.pdf"/>
    <dcterms:abstract xml:lang="deu">(Hinweis auf e. Neubearbeitung 2002: Georg Lind, Ist Moral lehrbar? Ergebnisse der modernen moralpsychologischen Forschung. Berlin: Logos-Verlag. ISBN 3-89722-255-8 ; Bestellung an: http://www.logos-verlag.de/) - - - -&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;In seinem Buch schlägt Georg Lind ein Zwei-Aspekte-Modell des moralischen Verhaltens vor, in dem beide Aspekte (moralische Ideale und moralische Kompetenzen) notwendige Bestandteile des moralischen Verhaltens darstellen, die sich parallel entwickeln. Er stellt Hypothese auf, dass moralische Ideale den moralischen Fähigkeiten vorausgehen, dass aber letztere für das moralische Verhalten eine entscheidende Rolle spielen. Prof. Lind nimmt weiterhin an, dass moralische Kompetenzen im wesentlichen von der (Schul-) Bildung abhängen. Auf der Basis von Längs- und Querschnittuntersuchungen, Laborexperimenten und Evaluationsstudien in Schulen stellt er diese Annahme zwei weiteren bedeutenden Hypothesen gegenüber: a) Theorien der genetisch gesteuerten Entfaltung und b) Sozialisationstheorien. Er kommt zu dem Schluss, dass die Befunde in überwältigender Weise die Bildungstheorie der Moral unterstützen.</dcterms:abstract>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/23/270_11.pdf"/>
    <dc:format>application/pdf</dc:format>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10256/30/270_7.pdf"/>
  </rdf:Description>
</rdf:RDF>
Internal note
xmlui.Submission.submit.DescribeStep.inputForms.label.kops_note_fromSubmitter
Contact
URL of original publication
Test date of URL
Examination date of dissertation
Method of financing
Comment on publication
Alliance license
Corresponding Authors der Uni Konstanz vorhanden
International Co-Authors
Bibliography of Konstanz
No
Refereed