Publikation: An Investigation of the Factors Driving Cognition in Darwin's finches
Dateien
Datum
Autor:innen
Herausgeber:innen
ISSN der Zeitschrift
Electronic ISSN
ISBN
Bibliografische Daten
Verlag
Schriftenreihe
Auflagebezeichnung
URI (zitierfähiger Link)
Internationale Patentnummer
Link zur Lizenz
Angaben zur Forschungsförderung
Projekt
Open Access-Veröffentlichung
Sammlungen
Core Facility der Universität Konstanz
Titel in einer weiteren Sprache
Publikationstyp
Publikationsstatus
Erschienen in
Zusammenfassung
Tool-use in the animal kingdom is more common than previously believed. The cognition associated with this remarkable behaviour and the evolutionary dynamics between cognition and tool-use remain a mystery in the case of most animal tool-users. I investigated the cognitive evolution of a tool-using bird species, the woodpecker finch (Cactospiza pallida). My main expectation was that cognition might have co-evolved with tool-use to improve the development of this behaviour and/or tool-deployment in this species. Specifically, I asked whether tool-use evolved in conjunction with enhanced cognitive abilities in woodpecker finches, and if so, whether these cognitive adaptive specializations are restricted to the domain of tool-use or rather are more general cognitive adaptations. I was also interested in examining potential pre-conditions that might have facilitated the evolution of this unusual behaviour.
I compared the performance of tool-using woodpecker finches with a closely related non-tool-using species, the small tree finch (Camarhynchus parvulus) in general learning tasks and also I tested their tool-related physical cognitive abilities. Physical cognition refers to the ability to use physical forces and related events in the environment to form general rules. I found no evidence supporting an enhancement of physical cognitive abilities in woodpecker finches. Indeed, the high flexibility of small tree finches in the reversal learning task and their proficient performance in the physical tasks suggests that the cognitive abilities necessary for woodpecker finch tool-use might have preceded the evolution of this behaviour. In the last chapter I review evidence relevant to this idea, in particular, I consider whether a highly flexible stem species of Darwin’s finches might form a plausible explanation for their rapid and extensive radiation.
Zusammenfassung in einer weiteren Sprache
Werkzeuggebrauch ist weiter im Tierreich verbreitet als bisher angenommen. Die kognitiven Fähigkeiten, die mit diesem bemerkenswerten Verhalten verbunden sind, sind weitgehend unerforscht, ebenso wie die evolutionäre Dynamik zwischen Kognition und Werkzeuggebrauch. In meiner Dissertation beginne ich, die kognitive Evolution einer werkzeuggebrauchenden Vogelart zu erforschen, des Spechtfinken (Cactospiza pallida). Ich untersuchte vor allen Dingen, ob Werkzeuggebrauch bei Spechtfinken in Verbindung mit erhöhten kognitiven Fähigkeiten entstanden ist, und wenn ja, ob diese auf den Bereich des Wwerkzeuggebrauchs beschränkt oder Teil einer allgemeineren kognitiven Anpassung sind. Darüber hinaus habe ich die möglichen Voraussetzungen für die Evolution dieses ungewöhnlichen Verhaltens untersucht. Ich verglich die Leistungen von Spechtfinken mit denen von Zweig-Darwinfinken (Camarhynchus parvulus), einer nahe verwandten Art, die keine Werkzeuge benutzt. Diese vergleichende Studie umfasste sowohl allgemeine Lernaufgaben als auch Tests im Bereich der physikalischen Kognition, die Werkzeuggebrauch beinhalteten. “Physikalische Kognition” bezieht sich dabei auf die Fähigkeit, aus physikalischen Kräften der Umwelt allgemeingültige Regeln zu entwickeln. Die Ergebnisse lieferten keine Hinweise auf höhere kognitive Fähigkeiten bei Spechtfinken im physikalischen Bereich. Tatsächlich lässt die hohe Flexibilität der Zweig-Darwinfinken und deren hohe Leistung in den Versuchen zur physikalischen Kognition vermuten, dass die kognitiven Fähigkeiten, die für den Werkzeuggebrauch notwendig sind, bereits vor dem Werkzeuggebrauch selbst evoluiert wurden. Diese Hypothese wird im letzten Kapitel vertiefend aufgegriffen. Hier werden kognitive Fähigkeiten als mögliche Präadaptation für Werkzeuggebrauch diskutiert. Werkzeuggebrauch bei Darwinfinken könnte eine Erscheinungsform von kognitiven Fähigkeiten sein, die möglicherweise bereits vor dessen Entstehung vorhanden waren und die Evolution von Werkzeuggebrauch bei Spechtfinken erleichterten. Im Besonderen suchte ich nach Belegen für die Hypothese, dass eine Stammart mit sehr flexiblem Verhalten die schnelle und ausgedehnte Radiation der Darwinfinken erklären könnte. Am stärksten unterstützt wurde diese Hypothese durch die hohe Flexibilität der Darwinfinken, selbst im Vergleich zu anderen innovativen Arten, sowie durch die hohe Anzahl ungewöhnlicher Anpassungen im Bereich des Nahrungserwerbs.
Fachgebiet (DDC)
Schlagwörter
Konferenz
Rezension
Zitieren
ISO 690
TESCHKE, Irmgard, 2011. An Investigation of the Factors Driving Cognition in Darwin's finches [Dissertation]. Konstanz: University of KonstanzBibTex
@phdthesis{Teschke2011Inves-17560, year={2011}, title={An Investigation of the Factors Driving Cognition in Darwin's finches}, author={Teschke, Irmgard}, address={Konstanz}, school={Universität Konstanz} }
RDF
<rdf:RDF xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/" xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#" xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/" xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/17560"> <dc:rights>terms-of-use</dc:rights> <dc:contributor>Teschke, Irmgard</dc:contributor> <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2012-01-13T07:32:26Z</dc:date> <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/28"/> <dc:language>eng</dc:language> <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/17560/2/Teschke_Dissertation.pdf"/> <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/17560/2/Teschke_Dissertation.pdf"/> <dcterms:issued>2011</dcterms:issued> <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/17560"/> <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/17560/1/Teschke%20Appendix%206%20videos.mov"/> <dcterms:title>An Investigation of the Factors Driving Cognition in Darwin's finches</dcterms:title> <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/28"/> <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2012-01-13T07:32:26Z</dcterms:available> <dcterms:alternative>Eine Untersuchung zu den treibenden Faktoren bezüglich der Kognition von Darwinfinken</dcterms:alternative> <dc:creator>Teschke, Irmgard</dc:creator> <dcterms:abstract xml:lang="eng">Tool-use in the animal kingdom is more common than previously believed. The cognition associated with this remarkable behaviour and the evolutionary dynamics between cognition and tool-use remain a mystery in the case of most animal tool-users. I investigated the cognitive evolution of a tool-using bird species, the woodpecker finch (Cactospiza pallida). My main expectation was that cognition might have co-evolved with tool-use to improve the development of this behaviour and/or tool-deployment in this species. Specifically, I asked whether tool-use evolved in conjunction with enhanced cognitive abilities in woodpecker finches, and if so, whether these cognitive adaptive specializations are restricted to the domain of tool-use or rather are more general cognitive adaptations. I was also interested in examining potential pre-conditions that might have facilitated the evolution of this unusual behaviour.<br /><br />I compared the performance of tool-using woodpecker finches with a closely related non-tool-using species, the small tree finch (Camarhynchus parvulus) in general learning tasks and also I tested their tool-related physical cognitive abilities. Physical cognition refers to the ability to use physical forces and related events in the environment to form general rules. I found no evidence supporting an enhancement of physical cognitive abilities in woodpecker finches. Indeed, the high flexibility of small tree finches in the reversal learning task and their proficient performance in the physical tasks suggests that the cognitive abilities necessary for woodpecker finch tool-use might have preceded the evolution of this behaviour. In the last chapter I review evidence relevant to this idea, in particular, I consider whether a highly flexible stem species of Darwin’s finches might form a plausible explanation for their rapid and extensive radiation.</dcterms:abstract> <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/> <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/17560/1/Teschke%20Appendix%206%20videos.mov"/> </rdf:Description> </rdf:RDF>