Heterogenität der Studienanfänger/innen und Nutzung von Unterstützungsmaßnahmen

Loading...
Thumbnail Image
Date
2014
Authors
Bebermeier, Sarah
Editors
Contact
Journal ISSN
Electronic ISSN
ISBN
Bibliographical data
Publisher
Series
DOI (citable link)
ArXiv-ID
International patent number
Link to the license
EU project number
Project
Open Access publication
Collections
Restricted until
Title in another language
Heterogeneity of first-year students and the use of university support
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Publication type
Journal article
Publication status
Published
Published in
Zeitschrift für Hochschulentwicklung : ZFHE ; 9 (2014), 5. - pp. 83-100. - eISSN 2219-6994
Abstract
Unterstützungsmaßnahmen in der Studieneingangsphase müssen den Anforderungen einer (u. a. fachlich, soziodemographisch und motivational) heterogenen Studierendenschaft gerecht werden und neben fachspezifischen auch individuelle Bedürfnisse bedienen. Am Beispiel von Psychologiestudierenden wird gezeigt, wie einige Studierendenmerkmale mit der Maßnahmennutzung im ersten Semester zusammenhängen. Möglichkeiten zur Generalisierung der Ergebnisse für andere Studienfächer sowie Herausforderungen und Potenziale, die sich aus der vorliegenden Studie für die Maßnahmenentwicklung und -umsetzung an Hochschulen ergeben, werden diskutiert.
Summary in another language
The support that universities provide students during their initial study phase must match the needs of a heterogeneous student body (in terms of study skills as well as sociodemographic and motivational characteristics) and must fulfill both subject-specific and individual requirements. This paper shows the relationship between various characteristics of psychology students and the ways in which such students use the support offered by universities during their first semester. The paper also discusses the conditions for applying the results to other fields of study, as well as the challenges and opportunities that arise for the development and implementation of first-year support in higher education.
Subject (DDC)
150 Psychology
Keywords
Conference
Review
undefined / . - undefined, undefined. - (undefined; undefined)
Cite This
ISO 690BEBERMEIER, Sarah, Fridtjof W. NUSSBECK, 2014. Heterogenität der Studienanfänger/innen und Nutzung von Unterstützungsmaßnahmen. In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung : ZFHE. 9(5), pp. 83-100. eISSN 2219-6994
BibTex
@article{Bebermeier2014Heter-43807,
  year={2014},
  title={Heterogenität der Studienanfänger/innen und Nutzung von Unterstützungsmaßnahmen},
  url={https://www.zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/734},
  number={5},
  volume={9},
  journal={Zeitschrift für Hochschulentwicklung : ZFHE},
  pages={83--100},
  author={Bebermeier, Sarah and Nussbeck, Fridtjof W.}
}
RDF
<rdf:RDF
    xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/"
    xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
    xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
    xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/"
    xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#"
    xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/"
    xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#"
    xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > 
  <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/43807">
    <dcterms:issued>2014</dcterms:issued>
    <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/>
    <dcterms:abstract xml:lang="deu">Unterstützungsmaßnahmen in der Studieneingangsphase müssen den Anforderungen einer (u. a. fachlich, soziodemographisch und motivational) heterogenen Studierendenschaft gerecht werden und neben fachspezifischen auch individuelle Bedürfnisse bedienen. Am Beispiel von Psychologiestudierenden wird gezeigt, wie einige Studierendenmerkmale mit der Maßnahmennutzung im ersten Semester zusammenhängen. Möglichkeiten zur Generalisierung der Ergebnisse für andere Studienfächer sowie Herausforderungen und Potenziale, die sich aus der vorliegenden Studie für die Maßnahmenentwicklung und -umsetzung an Hochschulen ergeben, werden diskutiert.</dcterms:abstract>
    <dc:creator>Nussbeck, Fridtjof W.</dc:creator>
    <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/>
    <dcterms:alternative>Heterogeneity of first-year students and the use of university support</dcterms:alternative>
    <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2018-11-13T10:26:17Z</dc:date>
    <dc:rights>terms-of-use</dc:rights>
    <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/43"/>
    <dc:contributor>Nussbeck, Fridtjof W.</dc:contributor>
    <dc:contributor>Bebermeier, Sarah</dc:contributor>
    <dc:creator>Bebermeier, Sarah</dc:creator>
    <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/>
    <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2018-11-13T10:26:17Z</dcterms:available>
    <dc:language>deu</dc:language>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/43807/1/Bebermeier_-2-f3vvg8m4mqdj8.pdf"/>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/43807/1/Bebermeier_-2-f3vvg8m4mqdj8.pdf"/>
    <bibo:uri rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/43807"/>
    <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/43"/>
    <dcterms:title>Heterogenität der Studienanfänger/innen und Nutzung von Unterstützungsmaßnahmen</dcterms:title>
  </rdf:Description>
</rdf:RDF>
Internal note
xmlui.Submission.submit.DescribeStep.inputForms.label.kops_note_fromSubmitter
Contact
Test date of URL
2018-11-13
Examination date of dissertation
Method of financing
Comment on publication
Alliance license
Corresponding Authors der Uni Konstanz vorhanden
International Co-Authors
Bibliography of Konstanz
No
Refereed
Unknown