The Reformation Jubilee : A Polemic
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Unconcerned minds may fall prey to the idea – quite appropriate for a first intuition – that the Reformation jubilee, as it is being celebrated in 2017, has something to do with historical reassessment or even historical consciousness. Of course, that is not the case. Rather – depending on the grouping of interests – the focus is on the production of identity for the present, on ecumenical-communitarian beliefs, or simply on commercialism, grouped around the advertising medium of Martin Luther. Even the critical objections to the Reformation (anti-Judaism, omission of gender mainstreaming, hate speech, rhetorical ruffianism) serve to support these concerns by making them even more distinct.
Zusammenfassung in einer weiteren Sprache
Unbedarfte Gemüter mögen auf den Gedanken verfallen – einer ersten Intuition durchaus angemessen –, das Reformationsjubiläum, so wie es im Jahr 2017 begangen wird, habe etwas mit historischer Rückvergewisserung oder gar geschichtlicher Bewusstseinsbildung zu tun. Dem ist selbstredend nicht so. Es geht vielmehr – je nach Interessensgruppierung unterschiedlich gewichtet – um gegenwartszentrierte Identitätsproduktion, um ökumenisch-gemeinschaftliche Glaubensgefühligkeit oder einfach um Kommerz, wie er sich um den Werbeträger Martin Luther gruppiert. Selbst die kritischen Einwürfe zur reformatorischen Situation im frühen 16. Jahrhundert (Judenhass, Geschlechterungerechtigkeit, Hetzkampagnen, rhetorischer Grobianismus) dienen noch dazu, solche Anliegen zu unterstützen, indem sie diese noch deutlicher konturieren.
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ISO 690
LANDWEHR, Achim, 2017. The Reformation Jubilee : A Polemic. In: Public History Weekly. De Gruyter. 2017, 5(17). eISSN 2197-6376. Verfügbar unter: doi: 10.1515/phw-2017-9179BibTex
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