Auditory Processing in Dyslexia: Evidence from Psychophysical Studies and Event-Related Magnetic Fields
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The present thesis sought to examine behavioral and neurophysiological aspects of auditory processing in people with dyslexia compared to normally literate controls. To this end, a series of psychophysical experiments and magnetoencephalographic recordings were conducted, involving stop consonant-vowel (CV) syllables. The mismatch field (MMF) and other cortical event-related field (ERF) components served as dependent variables. As an important result, these studies pointed to deviances in hemispheric asymmetry of temporal-lobe sites in children with dyslexia. Signal space analyses revealed an altered topographical distribution of the MMF, while source space analyses showed pronounced deviations in source positions of ERFs. These findings may reflect atypical organization of the primary auditory cortex and adjacent areas, in particular the planum temporale. Cross-sectional investigations indicate that a deviance in source configuration of magnetic waves around 100 ms after syllable presentation continue into adulthood. However, differences in hemispheric balance might be altered following linguistic training as suggested by a study in a small group of language-impaired children with symptoms of dyslexia. A behavioral experiment inspired by the hypothesis of a temporal processing deficit for dyslexia suggests that limitations in auditory processing might be compensated by a well-functioning visual sensory modality. Another study revealed two subgroups of dyslexic individuals differing in their discrimination ability of short and temporally extended CV syllables both at the behavioral and neuronal level. Taken together, the studies indicate predominantly right-hemisphere deviances in children and adults with dyslexia. These observations complement functional neuroimaging studies suggesting mainly a left-hemisphere deficit in dyslexia and characterize the temporal dynamic of the relevant brain processes.
Zusammenfassung in einer weiteren Sprache
Die vorliegende Arbeit stellt behaviorale und neurophysiologische Aspekte der auditiven Verarbeitung bei Personen mit Dyslexie im Vergleich zu Probanden ohne Lese-Rechtschreibschwäche vor. Empirische Basis waren psychophysikalische und magnetoenzephalographische Untersuchungen zur Verarbeitung von Stopp-Konsonant-Vokal-(KV)-Silben. Als abhängige Variablen dienten das Mismatch Field (MMF) und andere kortikale ereigniskorrelierte Feld-Komponenten (EKF). Die Ergebnisse weisen auf eine atypische Hemisphärenasymmetrie im Temporallappen bei Kindern mit Dyslexie hin. Im Vergleich zu den Kontrollpersonen zeigten sich eine veränderte topographische Verteilung des MMF sowie deutliche Abweichungen in den Quellorten der EKFs. Diese Befunde deuten eine atypische Organisation im primären auditorischen Kortex und angrenzender Gebiete an. Untersuchungen im Querschnitt zeigen auch im Erwachsenenalter noch Auffälligkeiten in der Quellenkonfiguration der magnetischen Antwort um 100 ms nach Silbenbeginn. Allerdings scheinen die Abweichungen in der hemisphärischen Balance durch ein linguistisches Training modifizierbar zu sein. Befunde aus einer Studie an sprachbeeinträchtigten Kindern unterstützen diese Vermutung. Ein Verhaltensexperiment auf der Basis der temporalen Verarbeitungsdefizit-Hypothese suggeriert die Kompensation einer beeinträchtigten auditiven Verarbeitung durch eine gut funktionierende visuelle Modalität. Eine weitere Studie legt zwei Subtypen von Dyslexie nahe, die sich in der akustischen Differenzierungsfähigkeit kurzer und zeitlich verlängerter KV-Silben sowohl auf der Verhaltens- als auch auf der neurophysiologischen Ebene unterscheiden. Insgesamt sprechen die Studien vorwiegend für Auffälligkeiten in der rechten Hemisphäre. Diese Befunde ergänzen Erkenntnisse aus Studien mit bildgebenden Verfahren, die primär auf eine linkshemisphärische Dysfunktion bei Dyslexie hinweisen, und charakterisieren die zeitliche Dynamik dieser Auffälligkeit.
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ISO 690
HEIM, Sabine, 2002. Auditory Processing in Dyslexia: Evidence from Psychophysical Studies and Event-Related Magnetic Fields [Dissertation]. Konstanz: University of KonstanzBibTex
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