Publikation: Bilingual and monolingual children’s productions of German word stress, grammatical gender and verb placement : The role of language exposure and other linguistic and sociological predictors and mechanisms
Dateien
Datum
Autor:innen
Herausgeber:innen
ISSN der Zeitschrift
Electronic ISSN
ISBN
Bibliografische Daten
Verlag
Schriftenreihe
Auflagebezeichnung
URI (zitierfähiger Link)
Internationale Patentnummer
Link zur Lizenz
Angaben zur Forschungsförderung
Projekt
Open Access-Veröffentlichung
Core Facility der Universität Konstanz
Titel in einer weiteren Sprache
Publikationstyp
Publikationsstatus
Erschienen in
Zusammenfassung
Growing up multilingual is an advantage (e.g. Bialystok et al. 2012, Han 2010) and daily reality for a large number of children in Germany (Autorengruppe Bildungsberichterstattung 2020). At the same time, children with a non-German home language have on average lower German skills than children who grow up with German as their only first language (e.g., Hußmann et al. 2017b, among others). Aspects related to the home language, such as characteristics of the heritage language (HL), the age of onset of acquisition of the target language (AOA), and quantity and quality of language experience (exposure), together with the socio-economic status (SES), such as education and cultural capital, are important predictors for language acquisition and language competence (e.g., Baumert et al. 2003, Meisel 2018, Müller et al. 2002, Unsworth 2013, among many others). Sociological and linguistic language acquisition models associate influences of the HL, AOA and SES with mechanism of efficiency or internal mechanisms (Chiswick & Miller 1995, Esser 2006, Paradis 2011). However, the influence of these efficiency-indicators can also relate to language exposure (Hart & Risley 1995, Hoff 2003a, 2003b, Jia & Fuse 2007). The dissertation examines whether and how the HL, AOA, SES and exposure influence bilingual and monolingual children’s acquisition of three linguistic phenomena in German: syllable durations in word stress, gender marking on the definite article, and verb placement in main and relative clauses. 161 children aged between 3 and 10 years who were either Italian-German-bilingual, Turkish-German-bilingual or German monolingual participated in playful elicitation procedures in which productions of the phenomena were recorded. Information on the predictor variables was collected in a parental questionnaire. Language exposure was measured and operationalized as input and output, in quantitative and qualitative, in current and cumulative form, as well as within and outside the family (e.g., Klein & Becker 2017, Paradis 2011, Unsworth 2013). While the investigated predictors did not strongly affect variation in syllable duration differences, the predictors, particularly the indicators of language exposure, showed more visible effects on gender marking and verb placement. Certain results suggest an influence from the characteristics of the HL. However, differences found between the speaker groups could also be explained by their different quantity and/ or quality of exposure. Similarly, many effects of AOA or SES seem to relate to language exposure. Linguistic input or interaction is therefore the most influential predictor for the phenomena investigated in the three speaker groups. This result supports and complements previous research on the high effectiveness of exposure for language acquisition, which can be helpful for the development and evaluation of measures to support language skills.
Zusammenfassung in einer weiteren Sprache
Mehrsprachig aufzuwachsen ist ein Vorteil (z.B. Bialystok et al. 2012, Han 2010) und für sehr viele Kinder in Deutschland tägliche Realität (Autorengruppe Bildungsberichterstattung 2020). Zugleich haben Kinder, die zu Hause nicht (überwiegend) deutsch sprechen, durchschnittlich geringere Deutschkenntnisse als Kinder, die mit Deutsch als einziger Erstsprache aufwachsen (z.B. Hußmann et al. 2017b, u.a.). Aspekte, die mit der zu Hause gesprochenen Sprache zusammenhängen, wie Merkmale der Herkunftssprache (HL), das Alter des Erwerbsbeginns der Zielsprache (AOA) und die Quantität und Qualität des sprachlichen Umfelds (Exposure), sind zusammen mit dem sozioökonomischen Status (SES), wie Bildung und kulturelles Kapital, wichtige Prädiktoren für Spracherwerb und Sprachkompetenz (z.B. Baumert et al. 2003, Meisel 2018, Müller et al. 2002, Unsworth 2013, u.v.a.). Soziologische und linguistische Spracherwerbsmodelle assoziieren Einflüsse von HL, AOA und SES mit Mechanismen der Effizienz oder internen Mechanismen (Chiswick & Miller 1995, Esser 2006, Paradis 2011). Einflüsse dieser Indikatoren können aber auch mit Exposure zusammenhängen (Hart & Risley 1995, Hoff 2003a, 2003b, Jia & Fuse 2007). Die Dissertation untersucht, ob und wie HL, AOA, SES und Exposure den Erwerb von drei sprachlichen Phänomenen im Deutschen durch bilinguale und monolinguale Kinder beeinflussen: Silbendauern im Wortakzent, Genus am bestimmten Artikel und Verbstellung in Haupt- und Relativsätzen. 161 Kinder im Alter zwischen 3 und 10 Jahren, die entweder italienisch-deutsch-zweisprachig, türkisch-deutsch-zweisprachig oder deutsch einsprachig waren, nahmen an spielerischen Elizitationsverfahren teil, in denen Produktionen der drei Phänomene aufgezeichnet wurden. Informationen zu den Prädiktorvariablen wurden in einem Elternfragebogen erhoben, wobei die Exposure als Input und Output in quantitativer und qualitativer, kumulativer und aktueller Form sowie innerhalb und außerhalb der Familie gemessen und operationalisiert wurde (vgl. Klein & Becker 2017, Paradis 2011, Unsworth 2013). Während die untersuchten Prädiktoren keinen starken Einfluss auf die Variation der Silbendauerunterschiede hatten, wirkten die Prädiktoren, insbesondere die Indikatoren von Exposure, deutlicher bei Genus und Verbstellung. Einige Ergebnisse deuten auf einen Einfluss durch linguistische Merkmale der HL hin. Andererseits können Unterschiede zwischen den Sprechergruppen durch deren unterschiedliche Menge und/ oder Qualität von Exposure erklärt werden. In ähnlicher Weise scheinen auch viele Effekte von AOA oder SES mit Exposure zusammenzuhängen. Sprachlicher Input bzw. Interaktion ist demnach der einflussreichste Prädiktor für die untersuchten Phänomene in den drei Sprechergruppen. Dieses Ergebnis stützt und ergänzt bisherige Forschung über die hohe Wirksamkeit von Exposure für den Spracherwerb, was hilfreich für die Entwicklung und Erprobung von Maßnahmen zur Förderung von Sprachkompetenzen sein kann.
Fachgebiet (DDC)
Schlagwörter
Konferenz
Rezension
Zitieren
ISO 690
LINDAUER, Monika, 2024. Bilingual and monolingual children’s productions of German word stress, grammatical gender and verb placement : The role of language exposure and other linguistic and sociological predictors and mechanisms [Dissertation]. Konstanz: Universität KonstanzBibTex
@phdthesis{Lindauer2024Bilin-73087, title={Bilingual and monolingual children’s productions of German word stress, grammatical gender and verb placement : The role of language exposure and other linguistic and sociological predictors and mechanisms}, year={2024}, author={Lindauer, Monika}, address={Konstanz}, school={Universität Konstanz} }
RDF
<rdf:RDF xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/" xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#" xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/" xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/73087"> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/34"/> <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/> <dcterms:issued>2024</dcterms:issued> <dc:creator>Lindauer, Monika</dc:creator> <dcterms:title>Bilingual and monolingual children’s productions of German word stress, grammatical gender and verb placement : The role of language exposure and other linguistic and sociological predictors and mechanisms</dcterms:title> <dc:contributor>Lindauer, Monika</dc:contributor> <dc:rights>terms-of-use</dc:rights> <dc:language>eng</dc:language> <dcterms:abstract>Growing up multilingual is an advantage (e.g. Bialystok et al. 2012, Han 2010) and daily reality for a large number of children in Germany (Autorengruppe Bildungsberichterstattung 2020). At the same time, children with a non-German home language have on average lower German skills than children who grow up with German as their only first language (e.g., Hußmann et al. 2017b, among others). Aspects related to the home language, such as characteristics of the heritage language (HL), the age of onset of acquisition of the target language (AOA), and quantity and quality of language experience (exposure), together with the socio-economic status (SES), such as education and cultural capital, are important predictors for language acquisition and language competence (e.g., Baumert et al. 2003, Meisel 2018, Müller et al. 2002, Unsworth 2013, among many others). Sociological and linguistic language acquisition models associate influences of the HL, AOA and SES with mechanism of efficiency or internal mechanisms (Chiswick & Miller 1995, Esser 2006, Paradis 2011). However, the influence of these efficiency-indicators can also relate to language exposure (Hart & Risley 1995, Hoff 2003a, 2003b, Jia & Fuse 2007). The dissertation examines whether and how the HL, AOA, SES and exposure influence bilingual and monolingual children’s acquisition of three linguistic phenomena in German: syllable durations in word stress, gender marking on the definite article, and verb placement in main and relative clauses. 161 children aged between 3 and 10 years who were either Italian-German-bilingual, Turkish-German-bilingual or German monolingual participated in playful elicitation procedures in which productions of the phenomena were recorded. Information on the predictor variables was collected in a parental questionnaire. Language exposure was measured and operationalized as input and output, in quantitative and qualitative, in current and cumulative form, as well as within and outside the family (e.g., Klein & Becker 2017, Paradis 2011, Unsworth 2013). While the investigated predictors did not strongly affect variation in syllable duration differences, the predictors, particularly the indicators of language exposure, showed more visible effects on gender marking and verb placement. Certain results suggest an influence from the characteristics of the HL. However, differences found between the speaker groups could also be explained by their different quantity and/ or quality of exposure. Similarly, many effects of AOA or SES seem to relate to language exposure. Linguistic input or interaction is therefore the most influential predictor for the phenomena investigated in the three speaker groups. This result supports and complements previous research on the high effectiveness of exposure for language acquisition, which can be helpful for the development and evaluation of measures to support language skills.</dcterms:abstract> <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/45"/> <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/73087/4/Lindauer_2-4753rw9ddhlf1.pdf"/> <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2025-04-22T06:13:19Z</dcterms:available> <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2025-04-22T06:13:19Z</dc:date> <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/34"/> <bibo:uri rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/73087"/> <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/73087/4/Lindauer_2-4753rw9ddhlf1.pdf"/> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/45"/> </rdf:Description> </rdf:RDF>