Einflußfaktoren der Nutzung verfügbaren Wissens : ein Fallbeispiel eines Bildungsbereichs der Automobilindustrie
Einflußfaktoren der Nutzung verfügbaren Wissens : ein Fallbeispiel eines Bildungsbereichs der Automobilindustrie
Loading...
Date
2008
Authors
Nusser, Melanie Tanja
Editors
Journal ISSN
Electronic ISSN
ISBN
Bibliographical data
Publisher
Series
URI (citable link)
International patent number
Link to the license
EU project number
Project
Open Access publication
Collections
Title in another language
Influences on using available knowledge in organizations - A case study of a training department in the automotive industry
Publication type
Dissertation
Publication status
Published in
Abstract
In this thesis, we identified seven key factors that impact the usage of existing knowledge in a training and education department in the automotive industry. The empirical evidence was collected in 26 in-depth interviews and is based on the "Grounded Theory Method". In summary, two key levers became apparent that drive the employees' willingness to share and use knowledge: emotions and added value. Beyong these two elements, our study shows, that reorganization processes significantly influence the effectiveness of knowledge management.
Summary in another language
In der vorliegenden Arbeit wurden sieben Faktoren identifiziert, die die Nutzung verfügbaren Wissens im Weiterbildungsbereich der Automobilindustrie beeinflussen. Die empirischen Daten wurden mittels des Verfahrens "Grounded Theory Methode" erhoben. In Summe kristallisierten sich zwei wesentliche Stellschrauben heraus, die das Handeln der Mitarbeiter entscheidend treiben: Die Themen Emotion und Mehrwert. Über diese beiden Themen hinaus, hat sich während der Studie gezeigt, daß sich Reorganisationsprozesse signifikant auf die Wissensnutzung auswirken.
Subject (DDC)
150 Psychology
Keywords
Kompetenzmanagement,Skillmanagement,Umstrukturierung,Zentralisierung,Knowledge Management,Education,Knowledge,Information,Emotion
Conference
Review
undefined / . - undefined, undefined. - (undefined; undefined)
Cite This
ISO 690
NUSSER, Melanie Tanja, 2008. Einflußfaktoren der Nutzung verfügbaren Wissens : ein Fallbeispiel eines Bildungsbereichs der Automobilindustrie [Dissertation]. Konstanz: University of KonstanzBibTex
@phdthesis{Nusser2008Einfl-10395, year={2008}, title={Einflußfaktoren der Nutzung verfügbaren Wissens : ein Fallbeispiel eines Bildungsbereichs der Automobilindustrie}, author={Nusser, Melanie Tanja}, address={Konstanz}, school={Universität Konstanz} }
RDF
<rdf:RDF xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/" xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#" xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/" xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/10395"> <dcterms:abstract xml:lang="eng">In this thesis, we identified seven key factors that impact the usage of existing knowledge in a training and education department in the automotive industry. The empirical evidence was collected in 26 in-depth interviews and is based on the "Grounded Theory Method". In summary, two key levers became apparent that drive the employees' willingness to share and use knowledge: emotions and added value. Beyong these two elements, our study shows, that reorganization processes significantly influence the effectiveness of knowledge management.</dcterms:abstract> <dc:language>deu</dc:language> <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/10395"/> <dc:rights>Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic</dc:rights> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/43"/> <dcterms:issued>2008</dcterms:issued> <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:16:37Z</dcterms:available> <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:16:37Z</dc:date> <dc:format>application/pdf</dc:format> <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/> <dcterms:rights rdf:resource="http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/"/> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/43"/> <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/> <dc:contributor>Nusser, Melanie Tanja</dc:contributor> <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10395/1/Doktorarbeit_Melanie_Nusser_20081221.pdf"/> <dc:creator>Nusser, Melanie Tanja</dc:creator> <dcterms:title>Einflußfaktoren der Nutzung verfügbaren Wissens : ein Fallbeispiel eines Bildungsbereichs der Automobilindustrie</dcterms:title> <dcterms:alternative>Influences on using available knowledge in organizations - A case study of a training department in the automotive industry</dcterms:alternative> <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/10395/1/Doktorarbeit_Melanie_Nusser_20081221.pdf"/> </rdf:Description> </rdf:RDF>
Internal note
xmlui.Submission.submit.DescribeStep.inputForms.label.kops_note_fromSubmitter
Examination date of dissertation
November 5, 2008