Reiterer, Harald

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Reiterer
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Harald
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SMARTACT

2021, Renner, Britta, Breyer, Friedrich, Reiterer, Harald, Schupp, Harald T., Sonnentag, Sabine, Woll, Alexander

Einleitung: Das Ziel des Verbundprojektes SMARTACT ist es, Interventionen zu entwickeln und zu testen, mit denen das gesunde Ernährungsverhalten und die körperliche Aktivität unter Einsatz mobiler Technologie gefördert werden. Mobile Anwendungen bieten die Möglichkeit, effektive Interventionen in realen Kontext, d.h. „im Moment“ der Verhaltensausführung für größere Zielgruppen zur Verfügung zu stellen.
Methoden: Das interdisziplinäre Konsortium besteht aus zwei Themen- (SMARTFOOD, SMARTMOVE) und Methodenbereichen (SMARTMOBILITY, SMARTECONOMICS) sowie der Konstanzer Life-Studie. Die mobilen Interventionen, die technisch durch SMARTMOBILITY umgesetzt werden, basieren auf aktuellen Verhaltensmustern, Verhaltensauslösern und situativen Kontexten (Familie, Arbeitsplatz). Ein Hauptfokus liegt auf der Verbesserung der Teilnehmeraktivität durch Hinweisreize und der Aufrechterhaltung von Verhaltensänderungen durch Kurzinterventionen. Des Weiteren erfolgt eine Kosten-Nutzen-Analyse der verschiedenen Interventionen.
Ergebnisse: SMARTACT hat in den beiden Themenbereichen (SMARTFOOD, SMARTMOVE) und den verschiedenen Lebensbereichen (Arbeitsplatz und Familie) vielversprechende Ergebnisse gewonnen. Wichtige Beispiele beinhalten eine Meta-Analyse zur Effektivität mobiler Interventionen zu Änderungen der Ernährung und Gesundheitsmarkern, mobile Interventionen zur Steigerung der Zufriedenheit mit Essen und Änderungen der Ernährung anhand intuitiver Heuristiken und Zielsetzungsstrategien im Alltag sowie im Berufskontext und Familienverbund. Ferner wurden neue Konzepte zur Steigerung der körperlichen Aktivität entwickelt.
Fazit: Die Ergebnisse zeigen, dass mobile Interventionen im Bereich der Ernährung und körperlichen Aktivität einen wichtigen Beitrag zur Primärprävention leisten können.

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Challenges for Brain Data Analysis in VR Environments

2019-04, Jaeger, Sabrina, Klein, Karsten, Joos, Lucas, Zagermann, Johannes, de Ridder, Michael, Kim, Jinman, Yang, Jean, Pfeil, Ulrike, Reiterer, Harald, Schreiber, Falk

Analysing and understanding brain function and disorder is the main focus of neuroscience. Due to the high complexity of the brain, directionality of the signal and changing activity over time, visual exploration and data analysis are difficult. For this reason, a vast amount of research challenges are still unsolved. We explored different challenges of the visual analysis of brain data and the design of corresponding immersive environments in collaboration with experts from the biomedical domain. We built a prototype of an immersive virtual reality environment to explore the design space and to investigate how brain data analysis can be supported by a variety of design choices. Our environment can be used to study the effect of different visualisations and combinations of brain data representation, as for example network layouts, anatomical mapping or time series. As a long-term goal, we aim to aid neuro-scientists in a better understanding of brain function and disorder.

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Blended Interaction : Konzepte für die Bibliothek der Zukunft

2016, Reiterer, Harald

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Blended Interaction

2013-01-01, Schwarz, Tobias, Butscher, Simon, Müller, Jens, Reiterer, Harald

In diesem Beitrag wird Blended Interaction als neuartiger Ansatz zur ganzheitlichen Gestaltung von Arbeitsumgebungen für Operateure in Leitwarten vorgestellt. Hintergrund ist die Herausforderung einer stetig ansteigenden Komplexität der Mensch-Maschine-Schnittstelle. Leitbild bei der Konzeptentwicklung sind die Prinzipien der realitätsbasierten Interaktion, die sowohl den Operateur mit seinen natürlichen Fähigkeiten, als auch den situativen Kontext der Arbeitsumgebung hervorheben. Darüber hinaus werden Ergebnisse einer Evaluation mit Anwendern aus Verkehrsleitzentralen vorgestellt, in welcher ein möglicher Paradigmenwechsel hin zu neuen Interaktionsformen untersucht wird.

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Visualizing Feature-based Similarity for Research Paper Recommendation

2021, Breitinger, Corinna, Reiterer, Harald

Research paper recommender systems are widely used by academics to discover and explore the most relevant publications on a topic. While existing recommendation interfaces present researchers with a ranked list of publications based on a global relevance score, they fail to visualize the full range of non-textual features uniquely present in academic publications: citations, figures, charts, or images, and mathematical formulae or expressions. Especially for STEM literature, examining such non-textual features efficiently can provide utility to researchers interested in answering specialized research questions or information needs. If research paper search and recommender systems are to consider the similarity of such features as one facet of a content-based similarity assessment for academic literature, new methods for visualizing these non-textual features are needed. In this paper, we review the state-of-the-art in visualizing feature-based similarity in documents. We subsequently propose a set of user-customizable visualization approaches tailored to STEM literature and the research paper recommendation context. Results from a study with 10 expert users show that the interactive visualization interface we propose for the exploration of non-textual features in publications can effectively address specialized information retrieval tasks, which cannot be addressed by existing research paper search or recommendation interfaces.

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Physical Meets Digital : Blending Reality and Computational Power with Digital Sticky Notes

2019, Geyer, Florian, Zagermann, Johannes, Reiterer, Harald

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Employing Blended Interaction to Blend the Qualities of Digital and Physical Books

2014, Gebhardt, Christoph, Rädle, Roman, Reiterer, Harald

This paper presents Integrative Workplace, a system which blends the qualities of digital and physical sources by augmenting physical books with properties of digital books and vice versa. On the base of Blended Interaction, we designed a system which helps users to interact with the new and unfamiliar functionality of augmented documents and apply it to accomplish a real world task. In a user study, law students employed Integrative Workplace to work on a legal case. The positive feedback of participants indicated that we managed to design a system which is usable in a professional context. Furthermore, the study revealed evidence that participants apply Conceptual Blending to understand user interfaces and that digitally well-established concepts are a part of users’ reality. These findings resonate with the theoretical foundation of Blended Interaction. The results of this user study encourage us to continue to use Blended Interaction in the design process of novel user interfaces with an unfamiliar functionality.

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'Too Late to Collaborate' : Challenges to the Discovery of in-Progress Research

2019-06, Breitinger, Corinna, Wortner, Patrick, Gipp, Bela, Reiterer, Harald

Identifying the ongoing research in one's field is an essential yet time-intensive information seeking task. Today's digital libraries support researchers in the search and discovery of published academic research. However, they are unable to support researchers in the discovery of ongoing research, i.e., research that has not yet been published. The discovery of ongoing research thus remains a manual information seeking task lacking standardized processes or automated support systems. We present findings from an initial qualitative study on how computer science researchers from four disciplines currently go about identifying ongoing research projects within their fields and the challenges they face. A major challenge we identify is what we term the discovery-confidentiality trade-off. On the one hand, researchers express a need to discover ongoing research projects in their domain to identify collaboration partners and to avoid performing duplicate research. However, at the same time, researchers are hesitant to reveal details about their own in-progress research for fear of idea plagiarism. We discuss several key factors influencing this trade-off, such as trust and timeliness. We argue that these factors must be accounted for in the design of future academic search and recommendation solutions to support researchers in the timely identification of ongoing research.

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Topology-Preserving Off-screen Visualization : Effects of Projection Strategy and Intrusion Adaption

2017, Jäckle, Dominik, Fuchs, Johannes, Reiterer, Harald

With the increasing amount of data being visualized in large information spaces, methods providing data-driven context have become indispensable. Off-screen visualization techniques, therefore, have been extensively researched for their ability to overcome the inherent trade-off between overview and detail. The general idea is to project off-screen located objects back to the available screen real estate. Detached visual cues, such as halos or arrows, encode information on position and distance, but fall short showing the topology of off-screen objects. For that reason, state of the art techniques integrate visual cues into a dedicated border region. As yet, the dimensions of the navigated space are not reflected properly, which is why we propose to adapt the intrusion of the border pursuant to the position in space. Moreover, off-screen objects are projected to the border region using one out of two projection methods: Radial or Orthographic. We describe a controlled experiment to investigate the effect of the adaptive border intrusion to the topology as well as the users' intuition regarding the projection strategy. The results of our experiment suggest to use the orthographic projection strategy for unconnected point data in an adaptive border design. We further discuss the results including the given informal feedback of participants.

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Die Wiederentdeckung analoger Interaktionsqualitäten in der digitalen Leitwarte

2013, Schwarz, Tobias, Butscher, Simon, Müller, Jens, Reiterer, Harald

In diesem Beitrag wird das Blended Interaction Designframework als neuartiger Ansatz zur Vermischung realer und digitaler Interaktionskonzepte für Leitwarten vorgestellt. Hintergrund ist die Herausforderung einer stetig ansteigenden Komplexität der Mensch-Maschine-Schnittstelle. Leitbild bei der Konzeptentwicklung sind die Prinzipien der realitätsbasierten Interaktion und des Conceptual Blendings, die sowohl den Operateur mit seinen inhärenten Fähigkeiten, als auch den situativen Kontext der Arbeitsumgebung hervorheben. Die Anwendungsmöglichkeiten des Frameworks werden anhand eines Fallbeispiels aus dem Kraftwerkskontext erläutert. Hierzu werden Visualisierungs- und Interaktionskonzepte für die Manipulation von Prozessvariablen beschrieben. Des Weiteren werden Ergebnisse einer experimentellen Benutzerstudie vorgestellt, in welcher ein möglicher Paradigmenwechsel hin zu neuen Interaktionsformen untersucht und diskutiert wird.