Ochsner, Beate
Forschungsvorhaben
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Vorname
Name
Suchergebnisse Publikationen
"Serious Gaming" – oder Spielen ernst nehmen : Ein Forschungsprogramm
2023, Ochsner, Beate, Willkomm, Judith, Waldrich, Harald, Spöhrer, Markus
In seiner Keynote zum 8th Annual Games for Change Festival bezeichnete Al Gore digitale Spiele als «the new normal». Diese normalisierende Ausweitung der Spielzone korrespondiert mit einer weit weniger häufig beschriebenen Workifizierung von Spielen. Diese fühlen sich nicht nur wie Arbeit an, sondern werden immer stärker in wirtschaftliches Nützlichkeitsdenken eingebettet. Basierend auf der Beobachtung dieser Praktiken und Situationen als Serious Gaming spannt der Beitrag ein transdisziplinäres Forschungsfeld auf, das die gleichermaßen spannende wie auch riskante Produktivität der sozialen, inter- und transkulturellen, körperlichen, ökonomischen und epistemischen Verschiebungen und Verwerfungen zwischen ‹Spielen› und ‹Arbeiten› in den Blick nimmt.
Techniques of Hearing : History, Theory and Practices
2022, Schillmeier, Michael, Stock, Robert, Ochsner, Beate
Provozierte Unruhe : Von Störungen und Entstörungen in Among Us
2023, Brehm, Irena, Ochsner, Beate, Röhr, Henrika, Rönsch, Anna-Marie, Schön, Ramona, Spöhrer, Markus, Waldrich, Harald
Die folgende Analyse beschäftigt sich mit der Frage von Vertrauensbildung oder Vertrauensverlust in Prozessen des Online-Gamings. Gegenstand der Untersuchung ist eine konkrete Spielsituation im Spiel Among Us, die im Sinne Harold Garfinkels als breaching zu verstehen ist (Garfinkel 1963, 1964). Breachings kündigen normierte Handlungsweisen zeitweise auf oder verändern sie und machen auf diese Weise das Vertrauen (zu sich selbst wie auch zu den Spieler*innen oder zwischen ihnen) im Moment seiner Negierung sichtbar. Zugleich erzeugt die Aussetzung des Vertrauens Handlungsweisen ohne Vorbild, Unruhe und Verwirrung und führt zu Zweifeln an der eigenen Kooperationsfähigkeit sowie zum Entzug des Vertrauens in die Kooperationsfähigkeit der ausführenden Person. Die Situation wird dann kooperativ durch Bezeugung, Entschuldigung und/oder Erklärung der vor dem Hintergrund elementarer Kooperationsbedingungen unzurechenbaren Handlung entstört (Schüttpelz 2015). Das zu beschreibende breaching ist dabei einerseits als experimentelle Praxis des Spielens und andererseits als Reflexionsmöglichkeit des Forschens zu verstehen, auf Basis dessen gleichermaßen eigene wie auch fremde Routinen erkundet werden. Ziel ist es, die Situation vom knowing that zum knowing how auf interner und externer Ebene zu analysieren, wobei die Kooperations( aus)handlungen zwischen Infrastrukturen und (gemeinsamen) Handlungsvollzügen im Zentrum unserer Untersuchung stehen.
“The future is ear” 1 : Infrastructures of “smart hearing”
2022, Ochsner, Beate, Miyazaki, Shintaro
This chapter discusses the growing intersection between medical hearing devices and consumer electronics to create both a new generation of hearing aids and new norms of self-controlled hearing. Questions arising from this convergence include: In what way the promised smart hearing is not only determined by technological and industrial standards, but they also respond to neoliberal circuits of consumerism and techno-capitalism? What are the effects and implications of ‘smart’ hearing technologies offering new functionalities that promise ever better hearing, fitness and well-being while, at the same time, shifting the responsibilities to the hearing subjects? What happens with the collected behavioral data such as biometrical information or activity protocols? And, referring back to (self-)control: Are there alternative possibilities beyond industry-led infrastructures, standardisation and protocols? In conclusion, we try to present possibilities to address these issues and reveal some of the contradictions coming along > that come along with ‘smart hearing’.
Introduction: Techniques of hearing : Histories, practices, and acoustic experiences
2022, Schillmeier, Michael, Stock, Robert, Ochsner, Beate
In 1907, the sociologist Georg Simmel alerted us to the “form-creating factors in the mere structure of our sensory function for the simple everyday relations as well as the complex circumstances of human beings”. Sensory techniques, as unfolded above, are closely linked to the concept of cultural techniques. The histories of hearing techniques that we wish to investigate are closely linked to the history of modern society. One of the most significant results of cultural and technological changes was the reformulation of the relationship between sound and space. The history of hearing techniques cannot be understood without hearing technologies that play a decisive role for “societal hearing”, but they also configure “normal” hearing and hearing impairment of the human individual. Enabling technologies, on the one hand, exceed a mere functionality or assistive appropriation of a technical object as they enlarge the personal usability and participation.
Rethinking Assistive Technologies : Users, Environments, Digital Media, and App-Practices of Hearing
2022-04, Ochsner, Beate, Spöhrer, Markus, Stock, Robert
Against the backdrop of an aging world population increasingly affected by a diverse range of abilities and disabilities as well as the rise of ubiquitous computing and digital app cultures, this paper questions how mobile technologies mediate between heterogeneous environments and sensing beings. To approach the current technological manufacturing of the senses, two lines of thought are of importance: First, there is a need to critically reflect upon the concept of assistive technologies (AT) as artifacts providing tangible solutions for a specific disability. Second, the conventional distinction between user and environment requires a differentiated consideration. This contribution will first review James Gibson’s concept of “affordances” and modify this approach by introducing theories and methods of Science and Technology Studies (STS) and Actor-Network Theory (ANT). Then, we present two case studies where we explore the relations between recent “assistive” app technologies and human sensory perception. As hearing and seeing are key in this regard, we concentrate on two specific media technologies: ReSound LINX2, a hearing aid which allows for direct connect (via Bluetooth) with iPhone, iPad, or iPod Touch, and Camassia, an IOS app for sonic wayfinding for blind people. We emphasize the significance of dis-/abling practices for manufacturing novel forms of hearing and seeing and drawing on sources like promotional materials by manufacturers, ads, or user testimonials and reviews. Our analysis is interested in the reciprocal relationships between users and their socio-technical and media environments. By and large, this contribution will provide crucial insights into the contemporary entanglement of algorithm-driven technologies, daily practices, and sensing subjects: the production of techno-sensory arrangements.
Kulturwissenschaftliche Disability Studies
2022, Ochsner, Beate
Der Beitrag stellt die kulturwissenschaftlichen Disability Studies in drei Schwerpunkten vor: Erstens aus der Perspektive einer kritischen Revision des sozialen Behinderungsmodells, zweitens im Rahmen der Ko-Konstituierung von Medien und (Nicht-)Behinderung und drittens im Kontext (selbst-)kritischer Disability Studies. Im Ergebnis eröffnen die kulturwissenschaftlichen Disability Studies ein pluralistisches Denken von (Nicht-)Behinderung jenseits von Homogenisierung und identitärer Einschließung.