Gundelsweiler, Fredrik
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Zoombasiertes Interaktionskonzept für die Suche in großen, heterogenen Bilddatenbanken
2008, Gundelsweiler, Fredrik, Reiterer, Harald
In diesem Beitrag stellen wir die Konzeption, Gestaltung und Realisierung eines interaktiven Systems zur Bildersuche vor. Unternehmen verfügen oft über umfangreiche heterogene Bildsammlungen, die sehr unterschiedlichen Zielgruppen innerhalb und außerhalb des Unternehmens zur Verfügung gestellt werden müssen. Die Größe und Heterogenität dieser Bildsammlungen bedingt, dass es oft schwierig ist relevante Bilder nach spezifischen Kriterien zu finden. Wir haben ein webbasiertes System zur Bildersuche am Beispiel einer Bildersammlung von ca. 13.000 Fahrzeugbildern entwickelt. Damit zeigen wir eine innovative Lösung auf, die über ein zoombasiertes Interaktionskonzept mit umfangreichen Such-, Kategorisierung- und Filtermöglichkeiten verfügt und dieses mit einer Komponente zur Ähnlichkeitssuche kombiniert. Erste informale Evaluationen werden beschrieben. Sie zeigen, dass wir dadurch eine neue Qualität bei der Suche in großen heterogenen Bildersammlungen ermöglichen. Diese basiert vor allem auf einer visuellen und kategorialen Darstellung der Inhalte bzw. der Suchergebnisse. Ein fließender Übergang zwischen zielgerichteter Suche und explorativem Browsen wird dadurch unterstützt.
ERIS : Ein thesaurusbasiertes Bildretrievalsystem mittels Zoomable User Interface
2008, Gundelsweiler, Fredrik, Öttl, Sonja
Mit der zunehmenden Digitalisierung von Kulturgütern gewinnen Systeme zur Verwaltung und Suche innerhalb großer Datenmengen immer mehr an Bedeutung. ERIS ist ein thesaurusbasiertes System zur Bildsuche, das im Gegensatz zu herkömmlichen Bildsuchsystemen den direkten Zugriff auf das integrierte Bildmaterial über die visuelle Repräsentation des Thesaurus mittels semantischen Zoomings erlaubt. Der Nutzer / die Nutzerin erhält durch den als Baum visualisierten Thesaurus einen Überblick über die jeweilige Domäne und kann je nach Aspect-of-Interest in die einzelnen Blätter zoomen, so dass er / sie Thumbnails der Bilder oder schließlich auch das gewünschte Bildmaterial samt Metadaten angezeigt bekommt. Der Bruch zwischen semantischem und visuellem Zugriff wird somit durch den Einsatz eines Zoomable User Interfaces minimiert. Angepasste Filter- und Suchfunktionen erlauben die Einschränkung des Ergebnisraumes oder auch den unscharfen Zugriff auf Informationen durch die Auswertung von Synonymen und verwandten Begriffen. Das System wurde domänenunabhängig konzipiert und wird momentan unter Nutzung eines Thesaurus aus dem Museumsbereich weiterentwickelt.
ZEUS : Zoomable Explorative User Interface for Searching and Object Presentation
2007, Gundelsweiler, Fredrik, Memmel, Thomas, Reiterer, Harald
In this paper we describe a first version of ZEUS, a web application that combines browsing, searching and object presentation. With the zooming and panning based navigation concept of ZEUS and a hierarchical organization of the information space we try to solve the problems of information overload. It has to be evaluated if categorization, zooming and a full text search can minimize that the user gets lost in hyperspace. The concept of ZEUS is based on some thesis about human cognition, navigation and exploration which we hope to prove with evaluation and user testing of our application in the future.
Agile Usability Engineering
2004, Gundelsweiler, Fredrik, Memmel, Thomas, Reiterer, Harald
Der Beitrag untersucht die Fragestellung, ob die Prinzipien, Methoden und Techniken agiler Softwareentwicklungsprozesse mit denen des Usability Engineering vereinbar sind. Um diese Frage zu beantworten, wurden vor allem die Praktiken von Extreme Programming und Agile Modeling näher untersucht und dann vom Standpunkt der Praktiken des Usability Engineering aus bewertet. Die Autoren kommen zu dem Schluss, dass es neben grundlegenden Zielkonflikten auch eine Reihe von interessanten Anknüpfungspunkten gibt, und stellen als eine mögliche Synthese aus beiden Welten den „Agile Usage-Centered Software Lifecycle“ (AUCSL) vor. Damit soll eine Diskussion in der Fachwelt angeregt werden, verbunden mit der Erwartung einer praktischen Erprobung.
Improve the Access to Image Data by Combining Content-Based Semantic with Common Metadata Image Retrieval in a Zoomable User Interface
2008, Gundelsweiler, Fredrik, Reiterer, Harald
We would like to present a poster and a demo of our operational semantic image retrieval prototype. The image retrieval system for which we set up a client-server environment and developed a prototype web client, accesses a database with about 600.000 images. We are working on a subset of 13.421 images which we got for test purposes from our cooperation partner. The main problems we are confronted with are the amount of data and therefore the location of an item of interest, the different search strategies that are used, usefull interaction techniques and of course the most interesting issue of combining the content-based image retrieval (cbir) and usual metadata to support the users in their tasks. We combine a zoom based interaction concept with a dynamic query metadata search and a cbir similarity search based on GIFT (Gnu Image Finding Tool) [2] to simplify search, exploration and scalable visualization of the hierarchical data space with search and filter techniques like dynamic queries and direct manipulation to solve the stated problems. We assume that the proposed concept for image retrieval can be also adapted to other data spaces (e.g. videos or documents).
An Innovative User Interface Concept for Large Hierarchical Data Spaces by Example of the EPDM Domain
2008, Gundelsweiler, Fredrik, Konstanzer, Robert, Reiterer, Harald
In this paper we will describe a new approach to navigation and interaction with the visualization of a data space of an electronic product data management (EPDM) system. The main problems are the amount of data and therefore the location of an item of interest, show specific relations and narrow or expand the information space. We combine a scalable visualization of the hierarchical data space with search and filter techniques like dynamic queries and direct manipulation to solve the stated problems. We assume that the proposed concept for EPDM can be adapted to data spaces like social networks or company structures.
Prototyping corporate user interfaces : towards a visual specification of interactive systems
2007, Memmel, Thomas, Gundelsweiler, Fredrik, Reiterer, Harald
Corporate software development faces very demanding challenges, especially concerning the user interface of a software system. Collaborative design with stakeholders demands informal modeling methods that everybody can understand and apply. But using traditional, paper-based methods to gather and document requirements, an IT organization often experiences frustrating communication issues between the business and development teams. We present ways of agile high-fidelity prototyping for corporate user interface design. Without harming agile principles and practice, detailed prototypes can be employed for collaborative design, can act as visual specifications and substitute paper-based artifacts.
Advanced User Interfaces for Product Management Systems
2008, Gundelsweiler, Fredrik, Reiterer, Harald
Few of today s EPDM (electronic product data management) systems make use of valuable approaches in user interface design and information visualization as suggested by researchers. In this paper, we describe a design approach addressing the problems of searching, browsing, visualizing and filtering information in hierarchically structured graphs. The main problem areas we identified are the amount of data, the possibly complex hierarchical structure in combination with a chronological versioning system and last the collaboration between different users. Working with such data spaces it is hard for users to keep a good overview on the one hand and to narrow the information space as required by the user tasks on the other hand. Additionally, the design of interaction and filter concepts for complex hierarchical networks remains a great challenge. We propose a design concept that makes use of different visualization and interaction techniques based mainly on overview and detail, filtering and zoomable components. In solving the visualization, search and filter problems of such PLM/EPDM data spaces we take a step forward to a fully optimized product lifecycle and the integration.
Agile Human-centered Software Engineering
2007, Memmel, Thomas, Gundelsweiler, Fredrik, Reiterer, Harald
We seek to close the gap between software engineering (SE) and human-computer interaction (HCI) by indicating interdisciplinary interfaces throughout the different phases of SE and HCI lifecycles. As agile representatives of SE, Extreme Programming (XP) and Agile Modeling (AM) contribute helpful principles and practices for a common engineering approach. We present a cross-discipline user interface design lifecycle that integrates SE and HCI under the umbrella of agile development. Melting IT budgets, pressure of time and the demand to build better software in less time must be supported by traveling as light as possible. We did, therefore, choose not just to mediate both disciplines. Following our surveys, a rather radical approach best fits the demands of engineering organizations.
CRUISER : A Cross-Discipline User Interface and Software Engineering Lifecycle
2007, Memmel, Thomas, Gundelsweiler, Fredrik, Reiterer, Harald
This article seeks to close the gap between software engineering and human-computer interaction by indicating interdisciplinary interfaces of SE and HCI lifecycles. We present a cross-discipline user interface design lifecycle that integrates SE and HCI under the umbrella of agile development.