Empirische Bildungsforschung: Publikationen
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/31
Listen
Neueste Veröffentlichungen
Publikation Beitrag zu einem SammelbandKooperationsbezogene Einstellungen angehender Lehrkräfte : Zur Bedeutung von Persönlichkeit, Lehrkräfteselbstwirksamkeit und Geschlecht(2024) Biehl, Annalisa; Maué, Elisabeth; Besa, Kris-StephenErschienen in: RULOFF, Michael, Hrsg., Corinne WYSS, Hrsg., Tobias LEONHARD, Hrsg.. Lernen an Schule und Hochschule : Kooperationen und ihre Bedeutung in den Schul- und Berufspraktischen Studien. Münster: Waxmann, 2024, S. 43-62. Schulpraktische Studien und Professionalisierung. 9. ISBN 978-3-8309-4947-3. Verfügbar unter: doi: 10.31244/9783830999478Publikation ZeitschriftenartikelDevelopmental changes in using verbal self-cueing in task-switching situations : the impact of task practice and task-sequencing demands(2013) Kray, Jutta; Gaspard, Hanna; Karbach, Julia; Blaye, AgnèsErschienen in: Frontiers in Psychology. Frontiers. 2013, 4, 940. eISSN 1664-1078. Verfügbar unter: doi: 10.3389/fpsyg.2013.00940Publikation ZeitschriftenartikelThe potential of relevance interventions for scaling up : A cluster-randomized trial testing the effectiveness of a relevance intervention in math classrooms.(2021) Gaspard, Hanna; Parrisius, Cora; Piesch, Heide; Kleinhansl, Markus; Wille, Eike; Nagengast, Benjamin; Trautwein, Ulrich; Hulleman, Chris S.Erschienen in: Journal of Educational Psychology. American Psychological Association (APA). 2021, 113(8), S. 1507-1528. ISSN 0022-0663. eISSN 1939-2176. Verfügbar unter: doi: 10.1037/edu0000663Publikation ZeitschriftenartikelRelevance Interventions in the Classroom : A Means to Promote Students’ Homework Motivation and Behavior(2021) Flunger, Barbara; Gaspard, Hanna; Häfner, Isabelle; Brisson, Brigitte M.; Dicke, Anna-Lena; Parrisius, Cora; Nagengast, Benjamin; Trautwein, UlrichErschienen in: AERA Open. Sage. 2021, 7. eISSN 2332-8584. Verfügbar unter: doi: 10.1177/23328584211052049Publikation ZeitschriftenartikelKonsolidierende und disruptive Erziehungswissenschaft : Perspektiven einer Allgemeinen Erziehungswissenschaft für die Disziplin(2025) Cramer, ColinErschienen in: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Springer. ISSN 1434-663X. eISSN 1862-5215. Verfügbar unter: doi: 10.1007/s11618-025-01312-4Publikation ZeitschriftenartikelMore value through greater differentiation : Gender differences in value beliefs about math(2015) Gaspard, Hanna; Dicke, Anna-Lena; Flunger, Barbara; Schreier, Brigitte; Häfner, Isabelle; Trautwein, Ulrich; Nagengast, BenjaminErschienen in: Journal of Educational Psychology. American Psychological Association (APA). 2015, 107(3), S. 663-677. ISSN 0022-0663. eISSN 1939-2176. Verfügbar unter: doi: 10.1037/edu0000003Publikation ZeitschriftenartikelDer Wert der Mathematik im Klassenzimmer : Die Bedeutung relevanzbezogener Unterrichtsmerkmale für die Wertüberzeugungen der Schülerinnen und Schüler(2014) Schreier, Brigitte Maria; Dicke, Anna-Lena; Gaspard, Hanna; Häfner, Isabelle; Flunger, Barbara; Lüdtke, Oliver; Nagengast, Benjamin; Trautwein, UlrichErschienen in: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE. Springer. 2014, 17(2), S. 225-255. ISSN 1434-663X. eISSN 1862-5215. Verfügbar unter: doi: 10.1007/s11618-014-0537-yPublikation Beitrag zu einem SammelbandSystematic Research in Educational Sciences : A Methodological Overview(2025) Cramer, Colin; Schreiber, Felix; Röhl, SebastianErschienen in: WYSE, Dominic, Hrsg., Vivienne BAUMFIELD, Hrsg., Nicole MOCKLER, Hrsg., Martin REARDON, Hrsg.. The BERA-Sage Handbook of Research-Informed Education Practice and Policy. London: Sage, 2025, S. 241-258. ISBN 978-1-5296-0252-4Publikation ZeitschriftenartikelOpening the black box of teacher leader development : An investigation of teachers’ motivation to lead(2025) Pietsch, Marcus; Röhl, Sebastian; Syvertsen, Ida Malini; Cramer, ColinErschienen in: International Journal of Educational Research. Elsevier. 2025, 132, 102632. ISSN 0883-0355. eISSN 1873-538X. Verfügbar unter: doi: 10.1016/j.ijer.2025.102632Publikation ZeitschriftenartikelRisk and Protective Factors of College Students’ Psychological Well-Being During the COVID-19 Pandemic : Emotional Stability, Mental Health, and Household Resources(2022) Moeller, Julia; von Keyserlingk, Luise; Spengler, Marion; Gaspard, Hanna; Lee, Hye Rin; Yamaguchi-Pedroza, Katsumi; Yu, Renzhe; Fischer, Christian; Arum, RichardErschienen in: AERA Open. Sage. 2022, 8. ISSN 2332-8584. eISSN 2332-8584. Verfügbar unter: doi: 10.1177/23328584211065725Publikation ZeitschriftenartikelTeacher self-efficacy and enthusiasm : Relations to changes in student-perceived teaching quality at the beginning of secondary education(2021) Lazarides, Rebecca; Fauth, Benjamin; Gaspard, Hanna; Göllner, RichardErschienen in: Learning and Instruction. Elsevier. 2021, 73, 101435. ISSN 0959-4752. eISSN 1873-3263. Verfügbar unter: doi: 10.1016/j.learninstruc.2020.101435Publikation ZeitschriftenartikelScaling up an extracurricular science intervention for elementary school students : It works, and girls benefit more from it than boys(2021) Schiefer, Julia; Stark, Lucas; Gaspard, Hanna; Wille, Eike; Trautwein, Ulrich; Golle, JessikaErschienen in: Journal of Educational Psychology. American Psychological Association (APA). 2021, 113(4), S. 784-807. ISSN 0022-0663. eISSN 1939-2176. Verfügbar unter: doi: 10.1037/edu0000630Publikation ZeitschriftenartikelEmotionally and motivationally supportive classroomsb : A state-trait analysis of lesson- and classroom-specific variation in teacher- and student-reported teacher enthusiasm and student engagement(2021) Gaspard, Hanna; Lauermann, FaniErschienen in: Learning and Instruction. Elsevier. 2021, 75, 101494. ISSN 0959-4752. eISSN 1873-3263. Verfügbar unter: doi: 10.1016/j.learninstruc.2021.101494Publikation ZeitschriftenartikelWho sticks to the instructions—and does it matter? : Antecedents and effects of students’ responsiveness to a classroom-based motivation intervention(2020) Brisson, Brigitte Maria; Hulleman, Chris S.; Häfner, Isabelle; Gaspard, Hanna; Flunger, Barbara; Dicke, Anna-Lena; Trautwein, Ulrich; Nagengast, BenjaminErschienen in: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft : ZfE. Springer. 2020, 23(1), S. 121-144. ISSN 1434-663X. eISSN 1862-5215. Verfügbar unter: doi: 10.1007/s11618-019-00922-zPublikation ZeitschriftenartikelCross‐Domain Trajectories of Students’ Ability Self‐Concepts and Intrinsic Values in Math and Language Arts(2020) Gaspard, Hanna; Lauermann, Fani; Rose, Norman; Wigfield, Allan; Eccles, Jacquelynne S.Erschienen in: Child Development. Wiley. 2020, 91(5), S. 1800-1818. ISSN 0009-3920. eISSN 1467-8624. Verfügbar unter: doi: 10.1111/cdev.13343Publikation Beitrag zu einem SammelbandGender Differences in Motivational Beliefs and Career Aspirations from Childhood to Adolescence(2023) Lazarides, Rebecca; Oppermann, Elisa; Gaspard, HannaErschienen in: WATSON, Penelope W. St J., Hrsg., Christine M. RUBIE-DAVIES, Hrsg., Bernhard ERTL, Hrsg.. The Routledge International Handbook of Gender Beliefs, Stereotype Threat, and Teacher Expectations. London: Routledge, 2023, S. 32-43. ISBN 978-1-032-23114-3. Verfügbar unter: doi: 10.4324/9781003275763-5Publikation ZeitschriftenartikelNetworks and directed acyclic graphs : Initial steps to efficiently examine causal relations between expectancies, values, and prior achievement(2024) Lee, Hye Rin; Tang, Xin; Alvarez-Vargas, Daniela; Yang, Ji Seung; Bailey, Drew; Simpkins, Sandra; Safavian, Nayssan; Gaspard, Hanna; Salmela-Aro, Katariina; Moeller, Julia et al.Erschienen in: Current Psychology. Springer. 2024, 43(8), S. 7547-7563. ISSN 1046-1310. eISSN 1936-4733. Verfügbar unter: doi: 10.1007/s12144-023-04871-zPublikation ZeitschriftenartikelReciprocal associations between confidence in getting social support and academic expectancies and subjective task values : Stronger for first‐generation and transfer students(2025) Gaspard, Hanna; Parrisius, Cora; von Keyserlingk, Luise; Rubach, Charlott; Yamaguchi‐Pedroza, Katsumi; Lee, Hye Rin; Spengler, Marion; Fischer, Christian; Heckhausen, Jutta; Eccles, Jacquelynne S.Erschienen in: British Journal of Educational Psychology. Wiley. ISSN 0007-0998. eISSN 2044-8279. Verfügbar unter: doi: 10.1111/bjep.12751Publikation ZeitschriftenartikelSektion 4 - Empirische Bildungsforschung: Kommission Bildungsorganisation, Bildungsplanung, Bildungsrecht (KBBB)(2024) Hugo, Julia; Neumann, Marko; Bremm, Nina; Kneuper, Daniel; Kolleck, Nina; Manitius, VeronikaErschienen in: Erziehungswissenschaft. Barbara Budrich. 2024, 35(69), S. 121-124. ISSN 0938-5363. eISSN 1862-5231. Verfügbar unter: doi: 10.3224/ezw.v35i2.16Publikation ZeitschriftenartikelBeziehungsgestaltung zwischen Studierenden und betreuenden Lehrkräften im Praktikum(2022) Kiel, Ewald; Hugo, Julia; Langenohl, Susanne; Schlegel, Clemens; Weiß, SabineErschienen in: Journal for Educational Research Online (JERO). Waxmann. 2022, 14(2), S. 117-136. eISSN 1866-6671. Verfügbar unter: doi: 10.31244/jero.2022.02.05