Type of Publication: | Journal article |
Publication status: | Published |
URI (citable link): | http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:352-0-424047 |
Author: | Sieber, Vanda; Wegner, Mirko; Schüler, Julia |
Year of publication: | 2016 |
Published in: | Zeitschrift für Gesundheitspsychologie ; 24 (2016), 4. - pp. 162-168. - ISSN 0943-8149. - eISSN 2190-6289 |
DOI (citable link): | https://dx.doi.org/10.1026/0943-8149/a000166 |
Summary: |
Autonomy support is considered as an important predictor of intrinsic motivation in sport environments. Referring to previous studies, which showed that the relationship between autonomy and motivation is influenced by an autonomy disposition, we aim to test the underlying fit hypothesis of intrinsic motivation in physical education classes. It is assumed that autonomy-supportive instructions are especially beneficial for people with a strong autonomy disposition, in contrast to people with a weaker autonomy disposition. In an experimental design, 45 participants were assigned to either an autonomy-supportive (AF) condition, an autonomy-restrictive (AE) condition, or a control condition. After the experimental manipulation, intrinsic motivation in a basketball-based task was assessed. As assumed, people with a strong autonomy disposition showed a significantly higher intrinsic motivation in the AF group compared with participants with a weak autonomy disposition. Taken together, our results support a differential view on autonomy support in physical education classes.
|
Summary in another language: |
Autonomieförderung gilt als ein wichtiger Prädiktor für intrinsische Motivation im Sport. Anlehnend an bestehende Arbeiten, die zeigen, dass der Zusammenhang von Autonomie und Motivation durch Unterschiede in der dispositionellen Autonomieneigung moderiert wird, prüft die vorliegende Arbeit die zugrundeliegende Passungshypothese für intrinsische Motivation direkt im Schulsportunterricht. Es wird angenommen, dass autonomieförderliche Instruktionen besonders für Schüler und Schülerinnen mit starker Autonomiedisposition die intrinsische Motivation für den Schulsport begünstigen, während sie für Personen mit schwächerer Autonomieausprägung weniger wirksam sind. In einem experimentellen Design wurden 45 Schülerinnen und Schülern entweder einer Autonomie-fördernden (AF) Bedingung, einer Autonomie-einschränkenden (AE) Bedingung oder einer Kontrollgruppe (KG) zugeordnet und die intrinsische Motivation bei einer Basketballübung erfasst. Wie erwartet berichten Personen mit stark ausgeprägter Autonomiedisposition eine signifikant höhere intrinsische Motivation in der Autonomieförderungsbedingung als Personen mit schwacher Autonomieausprägung. Die Ergebnisse sprechen für eine differentielle Betrachtung von Autonomieförderung im Schulsport.
|
Subject (DDC): | 796 Sport |
Keywords: | autonomy support, autonomy disposition, intrinsic motivation, physical education |
Link to License: | In Copyright |
Bibliography of Konstanz: | Yes |
SIEBER, Vanda, Mirko WEGNER, Julia SCHÜLER, 2016. Autonomie als Prädiktor intrinsischer Motivation im Schulsport : Eine Person × Situation-Perspektive. In: Zeitschrift für Gesundheitspsychologie. 24(4), pp. 162-168. ISSN 0943-8149. eISSN 2190-6289. Available under: doi: 10.1026/0943-8149/a000166
@article{Sieber2016Auton-40087, title={Autonomie als Prädiktor intrinsischer Motivation im Schulsport : Eine Person × Situation-Perspektive}, year={2016}, doi={10.1026/0943-8149/a000166}, number={4}, volume={24}, issn={0943-8149}, journal={Zeitschrift für Gesundheitspsychologie}, pages={162--168}, author={Sieber, Vanda and Wegner, Mirko and Schüler, Julia} }
<rdf:RDF xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/" xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#" xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/" xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/40087"> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/35"/> <dcterms:title>Autonomie als Prädiktor intrinsischer Motivation im Schulsport : Eine Person × Situation-Perspektive</dcterms:title> <dc:creator>Wegner, Mirko</dc:creator> <dc:creator>Schüler, Julia</dc:creator> <dc:creator>Sieber, Vanda</dc:creator> <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/> <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2017-09-15T11:52:17Z</dcterms:available> <dcterms:issued>2016</dcterms:issued> <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/jspui"/> <dc:contributor>Wegner, Mirko</dc:contributor> <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/> <dcterms:abstract xml:lang="deu">Autonomy support is considered as an important predictor of intrinsic motivation in sport environments. Referring to previous studies, which showed that the relationship between autonomy and motivation is influenced by an autonomy disposition, we aim to test the underlying fit hypothesis of intrinsic motivation in physical education classes. It is assumed that autonomy-supportive instructions are especially beneficial for people with a strong autonomy disposition, in contrast to people with a weaker autonomy disposition. In an experimental design, 45 participants were assigned to either an autonomy-supportive (AF) condition, an autonomy-restrictive (AE) condition, or a control condition. After the experimental manipulation, intrinsic motivation in a basketball-based task was assessed. As assumed, people with a strong autonomy disposition showed a significantly higher intrinsic motivation in the AF group compared with participants with a weak autonomy disposition. Taken together, our results support a differential view on autonomy support in physical education classes.</dcterms:abstract> <dc:rights>terms-of-use</dc:rights> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/35"/> <dc:contributor>Sieber, Vanda</dc:contributor> <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/40087/3/Sieber_0-424047.pdf"/> <dc:contributor>Schüler, Julia</dc:contributor> <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2017-09-15T11:52:17Z</dc:date> <dc:language>deu</dc:language> <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/40087/3/Sieber_0-424047.pdf"/> <bibo:uri rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/40087"/> </rdf:Description> </rdf:RDF>
Sieber_0-424047.pdf | 931 |