Type of Publication: | Journal article |
URI (citable link): | http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:352-opus-70962 |
Author: | Seifried, Jürgen; Sembill, Detlef |
Year of publication: | 2005 |
Published in: | Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik ; 101 (2005), 2. - pp. 229-245 |
Summary: |
To get more information about the potential and the function of learner questioning we analysed learners' activities in a self-organized learning environment (n = 18) and combined the results with those of a pilot questionnaire on student questioning. These empirical studies indicate that learners' questions have positive effects on learning outcomes (cognitive, motivational and emotional criteria). Although student questioning seems to be important in creating new knowledge and solving problems it is still not being used sufficiently. This, however, should be highly recommended because questioning is going hand in hand with positive emotional, motivational, and cognitive processes especially in decentralized teaching-learning arrangements.
|
Summary in another language: |
Um mehr über das lernförderliche Potenzial und die funktionale Bedeutung von Schülerfragen in unterschiedlichen Lehr-Lern-Settings zu erfahren, wurden zum einen in einem Pilot-Projekt insgesamt 172 Schülerinnen und Schüler zum Thema "Schülerfragen" befragt. Zum anderen wurden zur Erfassung der Frageaktivität in einer selbstorganisationsoffenen Lernumgebung die Interaktionen von Lernenden (n = 18) analysiert. Es ergeben sich Hinweise darauf, dass Schülerfragen bei der Konstituierung von Wissen und der Entwicklung von Problemlösefähigkeit von zentraler Bedeutung sind. Es wird herausgestellt, dass sich eine Fragekultur im Unterricht besonders gut in lernerzentrierten Lehr-Lern-Arrangements etablieren lässt.
|
Subject (DDC): | 370 Education, School and Education System |
Link to License: | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic |
SEIFRIED, Jürgen, Detlef SEMBILL, 2005. Schülerfragen - ein brachliegendes didaktisches Feld. In: Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik. 101(2), pp. 229-245
@article{Seifried2005Schul-12109, title={Schülerfragen - ein brachliegendes didaktisches Feld}, year={2005}, number={2}, volume={101}, journal={Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik}, pages={229--245}, author={Seifried, Jürgen and Sembill, Detlef} }
<rdf:RDF xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/" xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#" xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/" xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/12109"> <dc:contributor>Sembill, Detlef</dc:contributor> <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/jspui"/> <dcterms:abstract xml:lang="eng">To get more information about the potential and the function of learner questioning we analysed learners' activities in a self-organized learning environment (n = 18) and combined the results with those of a pilot questionnaire on student questioning. These empirical studies indicate that learners' questions have positive effects on learning outcomes (cognitive, motivational and emotional criteria). Although student questioning seems to be important in creating new knowledge and solving problems it is still not being used sufficiently. This, however, should be highly recommended because questioning is going hand in hand with positive emotional, motivational, and cognitive processes especially in decentralized teaching-learning arrangements.</dcterms:abstract> <dc:rights>Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic</dc:rights> <dcterms:rights rdf:resource="http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/"/> <dc:language>deu</dc:language> <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/12109"/> <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/46"/> <dc:contributor>Seifried, Jürgen</dc:contributor> <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/12109/1/Seifried_2005_Schuelerfragen_ein_brachliegendes_didaktisches_Feld.pdf"/> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/46"/> <dcterms:bibliographicCitation>Zuerst ersch. in: Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik 101 (2005), 2, S. 229-245</dcterms:bibliographicCitation> <dc:format>application/pdf</dc:format> <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:42:44Z</dcterms:available> <dc:creator>Sembill, Detlef</dc:creator> <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/12109/1/Seifried_2005_Schuelerfragen_ein_brachliegendes_didaktisches_Feld.pdf"/> <dc:creator>Seifried, Jürgen</dc:creator> <dcterms:issued>2005</dcterms:issued> <dcterms:title>Schülerfragen - ein brachliegendes didaktisches Feld</dcterms:title> <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:42:44Z</dc:date> </rdf:Description> </rdf:RDF>
Seifried_2005_Schuelerfragen_ein_brachliegendes_didaktisches_Feld.pdf | 3370 |