Type of Publication: | Journal article |
URI (citable link): | http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:352-opus-70954 |
Author: | Seifried, Jürgen; Sembill, Detlef |
Year of publication: | 2005 |
Published in: | Zeitschrift für Pädagogik ; 51 (2005), 5. - pp. 656-672 |
Summary: |
Emotional-motivational factors, which, for a long time, have been neglected, seem to be indispensable to successful learning processes in the domaines of engineering, economy, and society. The importance of emotions, in particular. has not been discussed sufficiently, findings of brain research have not been considered adequately. Emotional processes play a fundamental role in the controlling of cognitive processes of action-regulation. In order to take into account the inseparability of emotional and motivational processes, the authors draw on the construct of emotional states. They discuss the significance of this construct regarding processes of teaching and learning in institutions of vocational education.
|
Summary in another language: |
Unabdingbar für erfolgreiche Lernprozesse in den Domänen Technik, Wirtschaft und Gesellschaft sind die lange Zeit nicht hinlänglich berücksichtigten emotional-motivationalen Faktoren. Insbesondere die Bedeutung von Emotionen wurde nicht in der gebotenen Tiefe diskutiert, Befunde der Hirnforschung nicht hinlänglich rezipiert. Emotionale Prozesse sind an der Steuerung kognitiver Handlungsregulations-Prozesse fundamental beteiligt. Um der Untrennbarkeit von emotionalen und motivationalen Prozessen Rechnung zu tragen, greifen wir auf das Konstrukt der Emotionalen Befindlichkeit zurück. Im vorliegenden Beitrag diskutieren wir die Bedeutung dieses Konstrukts bezogen auf berufsschulische und betriebliche Lehr-Lern-Prozesse.
|
Subject (DDC): | 370 Education, School and Education System |
Link to License: | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic |
SEIFRIED, Jürgen, Detlef SEMBILL, 2005. Emotionale Befindlichkeit in Lehr-Lern-Prozessen in der beruflichen Bildung. In: Zeitschrift für Pädagogik. 51(5), pp. 656-672
@article{Seifried2005Emoti-11829, title={Emotionale Befindlichkeit in Lehr-Lern-Prozessen in der beruflichen Bildung}, year={2005}, number={5}, volume={51}, journal={Zeitschrift für Pädagogik}, pages={656--672}, author={Seifried, Jürgen and Sembill, Detlef} }
<rdf:RDF xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/" xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#" xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/" xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/11829"> <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/11829"/> <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/> <dcterms:abstract xml:lang="eng">Emotional-motivational factors, which, for a long time, have been neglected, seem to be indispensable to successful learning processes in the domaines of engineering, economy, and society. The importance of emotions, in particular. has not been discussed sufficiently, findings of brain research have not been considered adequately. Emotional processes play a fundamental role in the controlling of cognitive processes of action-regulation. In order to take into account the inseparability of emotional and motivational processes, the authors draw on the construct of emotional states. They discuss the significance of this construct regarding processes of teaching and learning in institutions of vocational education.</dcterms:abstract> <dc:format>application/pdf</dc:format> <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/11829/1/Seifried_2005_Emotionale_Befindlichkeit_in_Lehr_Lern_Prozessen_in_der_beruflichen_Bildung.pdf"/> <dc:creator>Sembill, Detlef</dc:creator> <dcterms:bibliographicCitation>Zuerst ersch. in: Zeitschrift für Pädagogik 51 (2005), 5, S. 656-672</dcterms:bibliographicCitation> <dc:rights>Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic</dc:rights> <dc:contributor>Sembill, Detlef</dc:contributor> <dc:language>deu</dc:language> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/46"/> <dcterms:rights rdf:resource="http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/"/> <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/11829/1/Seifried_2005_Emotionale_Befindlichkeit_in_Lehr_Lern_Prozessen_in_der_beruflichen_Bildung.pdf"/> <dcterms:title>Emotionale Befindlichkeit in Lehr-Lern-Prozessen in der beruflichen Bildung</dcterms:title> <dc:creator>Seifried, Jürgen</dc:creator> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/rdf/resource/123456789/46"/> <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:40:32Z</dcterms:available> <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:40:32Z</dc:date> <dc:contributor>Seifried, Jürgen</dc:contributor> <dcterms:issued>2005</dcterms:issued> <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/jspui"/> </rdf:Description> </rdf:RDF>
Seifried_2005_Emotionale_Befindlichkeit_in_Lehr_Lern_Prozessen_in_der_beruflichen_Bildung.pdf | 1154 |